Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/11086
Tytuł: | Teologia jako wiedza praktyczna |
Inne tytuły: | Theology as practical knowledge |
Autorzy: | Sienkiewicz, Edward |
Słowa kluczowe: | theology knowledge science practice faith truth love wisdom cognition free will philosophy teologia wiedza nauka praktyka wiara prawda miłość mądrość poznanie wolna wola filozofia |
Data wydania: | 2020 |
Data dodania: | 10-cze-2021 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Studia Teologii Dogmatycznej, T. 6, 2020, s. 162-189 |
Abstrakt: | Regardless of the solutions to the problem posed in this way, at least one is beyond discussion: in the practical dimension of systematic reflection of faith, it is about knowledge. Besides, it is theology that is the most appropriate way to defend knowledge against one-sided and partial approaches. It is determined by two issues that constitute an interpretative key in solving the problem posed: sense and context, as well as – in this perspective – two dimensions: cognition and free will. Therefore, in order to define the nature and importance of theology as practical knowledge, the problem of utilitarianism in science as such must first be solved. The turning point here is the Marxist appreciation of revolutionary praxis, which gives philosophy a new and practical meaning. It posed a particular challenge to theology and the objective nature of truth as a fundamental question in science. Both the Bible and the Christian systematic reflection of faith developed over the centuries clearly show that faith in Almighty God has a practical character. This means that faith cannot be reduced to knowledge only, just as faith cannot give up the problem of truth. In this sense, theology as practical knowledge, that is, on the basis of faith, a specific spiritual attitude and the choices that flow from it, is a proper understanding of the necessary participation of human reason, revelation and life in this event. From a Christological perspective, the best definition of theology as practical knowledge are the words from John’s Gospel: “I am the way, the truth and the life” (Jn 14: 6). In such an approach, the practical dimension of reflection on faith is simply love – first as the perfect fulfillment of the Law (Rom 13:10), and then as caritas, that is, a gift that does not retreat from renunciation and suffering. This means the necessity in this problem of the revealed truth about the Holy Trinity, in which the relationships of giving and accepting in love are difficult to consider theoretically. Just as practical and theoretical knowledge should not be opposed, knowledge and wisdom should not be confronted or separated. For theology, as wisdom, not only knows, but also knows why it knows and what to do with what it knows; not only poses the question of how to live, but also answers them. In other words, the practical dimension of systematic reflection of faith is essential for theology to be not only debatable, but also kneeling and working. |
Afiliacja: | Uniwersytet Szczeciński |
Nota biograficzna: | ks. prof. dr hab. EDWARD SIENKIEWICZ, prezbiter diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej, był zatrudniony w Instytucie Nauk Teologicznych Uniwersytetu Szczecińskiego. Kierownik Katedry Teologii Systematycznej, autor ponad stu artykułów naukowych, kilkunastu książek (ostatnio m.in. Miłosierdzie a sprawiedliwość, Szczecin 2017; Miłość, która odsłania się w miłosierdziu, Szczecin 2018; Boże prawo a wolność. Od prawa boskiego króla do narodu Prawa, Szczecin 2019; Wolność w chrześcijańskim i islamskim obrazie Bożego prawa, Szczecin 2020) i prac zbiorowych, a także prelegent i organizator wielu konferencji naukowych – krajowych i międzynarodowych. W swoich badaniach koncentrował się wokół zagadnień związanych z osobą ludzką, stanowiącą klucz do rozważań dotyczących zarówno samej osobowej struktury człowieka jak i jego podstawowych relacji do Boga; społeczności i świata wartości. Rozwijał „teologię uczestnictwa”, jako szansę wypracowania wyczerpującej koncepcji osoby, zwłaszcza przez dowartościowanie w niej wymiaru społecznego człowieka, odnoszonego do tajemnicy Trójjedynego Boga, zasad płynących z Ewangelii Jezusa Chrystusa oraz nauki Soboru Watykańskiego II. Zajmował się systematyczną refleksją wiary na temat Kościoła, uprawianą w kontekście communio, odróżnianej, ale nie separowanej od wymiaru struktur społecznych. Zmarł w Koszalinie 3 listopada 2020. |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/11086 |
DOI: | 10.15290/std.2020.06.11 |
ISSN: | 2449-7452 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0002-6711-9933 |
Typ Dokumentu: | Article |
Właściciel praw: | © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, 2020 |
Występuje w kolekcji(ach): | Studia Teologii Dogmatycznej, 2020, tom 6 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
STD_6_2020_E_Sienkiewicz_Teologia_jako_wiedza_praktyczna.pdf | 762,94 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)