REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11052
Tytuł: Edukacja muzyczna jako przestrzeń kształtowania kompetencji emocjonalnych
Inne tytuły: Music education as a space for development of emotional competencies
Autorzy: Abłażewicz-Górnicka, Urszula
Słowa kluczowe: edukacja muzyczna
kompetencje emocjonalne
inteligencja emocjonalna
kapitał emocjonalny
music education
emotional competencies
emotional intelligence
emotional capital
Data wydania: 2020
Data dodania: 10-cze-2021
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Kultura w Polsce w XXI wieku: konteksty społeczne, kulturowe i medialne, red. Ewa Dąbrowska-Prokopowska, Patrycja Goryń, Martyna Faustyna Zaniewska, Białystok 2020, s. 113-125
Konferencja: Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Kultura w Polsce w XXI wieku. Konteksty społeczne, kulturowe i medialne”, Białystok 23 września 2019 r.
Abstrakt: Artykuł stanowi próbę ukazania specyfiki doświadczeń emocjonalno­‑społecznych oraz procesów kształtowania kompetencji emocjonalnych w obszarze edukacji muzycznej, na przykładzie szkół muzycznych stopnia podstawowego i średniego. Z racji przedmiotu nauczania (muzyka) i organizacji kształcenia (relacja mistrz–uczeń, zaangażowanie rodziców w proces edukacji, różne formy muzykowania zespołowego), szkoły muzyczne tworzą szczególną przestrzeń doświadczeń emocjonalnych uczestników, przede wszystkim uczniów, ale też nauczycieli i rodziców. Równocześnie edukacja muzyczna w Polsce ma pod wieloma względami charakter ekskluzywny, warunkowany zarówno zewnętrznymi barierami dostępu, jak i kapitałem kulturowym i społecznym uczestników tego systemu. Analizę edukacji muzycznej poprzedza omówienie wybranych koncepcji powiązanych z kategorią kompetencji emocjonalnej.
The article is an attempt to present the specificity of socio­‑emotional experiences and processes of emotional competencies development in the area of musical education, as exemplified by primary and secondary music schools. For the reason of the subject (music) and organization of education (master–student relationship, parents’ involvement, different forms of music band activities) music schools create a specific area of participants’ emotional experiences, mostly for students, but also for teachers and parents. At the same time musical education in Poland is characterized by exclusiveness, based on exterior access barriers and cultural and social capital of its participants. The analysis of music education is preceded by discussion of selected concepts associated with the category of emotional competence.
Afiliacja: Uniwersytet w Białymstoku
URI: http://hdl.handle.net/11320/11052
ISBN: 978-83-7431-655-2
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-4261-9093
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku Białystok 2020;
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)
Materiały konferencyjne (WSoc)
Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Kultura w Polsce w XXI wieku. Konteksty społeczne, kulturowe i medialne”, 23 września 2019

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
U_Ablazewicz_Gornicka_Edukacja_ muzyczna.pdf266,16 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)