REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10593
Tytuł: Nie-Boska komedia w teatralnym tyglu
Inne tytuły: Nie-Boska Komedia [The Un-Divine Comedy] in theatrical melting pot
Autorzy: Kostaszuk-Romanowska, Monika
Słowa kluczowe: Theatre
romantic drama
staging
theatrical tradition
dispute
„The Un-Divine Comedy”
Data wydania: 2019
Data dodania: 29-mar-2021
Wydawca: Temida 2, przy współpracy i wsparciu finansowym Wydziału Filologicznego Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Krasiński: żywioły kultury, żywioły natury: studia, redakcja naukowa: Małgorzata Burzka-Janik i Jarosław Ławski, Białystok-Opole 2019, s. 431-443
Seria: Czarny Romantyzm;41
Konferencja: Ogólnopolska Konferencja Naukowa. "Zygmunt Krasiński w kontekstach literacko-kulturowych dawnych i współczesnych", 22-23 kwietnia 2016
Abstrakt: „Theatrical melting pot” mentioned in the title is designated in the text by three theatrical stagings of Zygmunt Krasiński’s „Nie-Boska komedia” [„The Un-Divine Comedy”]. The combination discussed consists of the iconic spectacle by Konrad Swinarski from 1965, the cancelled staging by Oliver Frljić titled „Nie-Boska komedia. Szczątki” [„The Un-Divine Comedy. Remains”] (the premiere was scheduled for December 2013) and the performance „Nie-Boska komedia. Wszystko powiem Bogu!” [„The Un-Divine Comedy. ‘m telling God!”] staged in 2014 by Monika Strzępka to Paweł Demirski’s script in Stary Teatr in Kraków. The author approaches the spectacle in Kraków as a kind of last link, a culmination of the sequence of events that attracted great public attention, even outside theatrical circles. An introduction to the analysis of the spectacle consists of the reconstruction of the current discussion on Krasiński’s work and placing Swinarski in Polish theatrical tradition. Referring to the authors’ and reviewers’ statements, the author ponders on what reading of the drama –in a heated debate over „Nie-Boska komedia” – do Strzępka and Demirski propose.
Afiliacja: Uniwersytet w Białymstoku
Nota biograficzna: MONIKA KOSTASZUK-ROMANOWSKA – dr, adiunkt w Międzywydziałowym Instytucie Kulturoznawstwa i Sztuki Uniwersytetu w Białymstoku. Kulturoznawca, teatrolog, filolog. Interesuje się performatywnością w kulturze współczesnej, antropologią teatru i realizacjami dramatu romantycznego we współczesnym teatrze polskim. Współredagowała wraz z Anną Wieczorkiewicz Wizje kultury własnej, obcej i wspólnej w sytuacji kontaktu (Białystok 2009) i Spektakle zmysłów (Warszawa 2010). Wybrane artykuły: Romantyzm i „wykluczeni” w rozpoznaniu współczesnego teatru polskiego (w: Między filmem a teatrem II. Napięcie i poznanie. O inter-, multi- i transkulturowej komunikacji w sztukach widowiskowych, red. S. Bobowski, P. Rudzki, Wrocław 2014), Polska współczesna krytyka teatralna – próba diagnozy (w: „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie Filologia Polska. Historia i Teoria Literatury” XIV, Częstochowa 2014), Teatr jako „medium” oburzonych (w: Teatr wśród mediów, red. A. Duda, M. Wiśniewska, B. Oleszek, Toruń 2015), Teatralny supermarket. Popkulturowe tropy we współczesnym teatrze polskim (w: Tropy literatury i kultury popularnej (II), red. S. Buryła, L. Gąsowska, D. Ossowska, Warszawa 2016).
URI: http://hdl.handle.net/11320/10593
ISBN: 978-83-65696-32-8
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: ©Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2019;
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (Temida2)
Książki/Rozdziały (WSK)
Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Zygmunt Krasiński w kontekstach literacko-kulturowych dawnych i współczesnych", 22-23 kwietnia 2016

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
M_Kostaszuk_Romanowska_Nie_Boska_komedia_w_teatralnym_tyglu.pdf166,38 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)