REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10210
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorGąsowska, Magdalena-
dc.date.accessioned2021-02-19T07:38:40Z-
dc.date.available2021-02-19T07:38:40Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationCzasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, nr 2(9), 2020, s. 26-41pl
dc.identifier.issn2451-3539-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/10210-
dc.description.abstractPisma Philippa Jakoba Spenera na temat pietyzmu kobiet miały dla nich sprzeczne przesłanie: z jednej strony pietysta wzywał do reformy, ogłosił kapłaństwo wszystkich wierzących i zachęcał kobiety do bycia kowalami własnego rozwoju duchowego; z drugiej strony myślenie przywódców pietystycznych niewiele różniło się od tradycyjnych poglądów na kobiety i ich poddanie się mężczyznom. Sam Spener wahał się, jakie role i zaangażowanie są otwarte dla kobiet. W Duchowym kapłaństwie z 1677 r. zachęcał kobiety do czytania i interpretowania Biblii. Miały pełne prawo dyskutować o Piśmie Świętym oraz pouczać współwyznawców. Zauważał nawet, że w niektórych domach są kobiety, które Bóg pobłogosławił zrozumieniem i które rozmawiają z rodzinami na spotkaniu w kościele domowym. Philipp Jakob Spener miał głębokie zastrzeżenia do kobiet proroków, od ich pierwszego pojawienia się na początku 1690 r., bardziej niż A. H. Francke. Spener był zasadniczo otwarty na możliwość ekstatycznych przeżyć i bezpośrednich objawień od Boga, ale szybko zaczął je analizować, ponieważ Biblia ostrzega przed fałszywymi prorokami, którzy pojawią się w dniach ostatecznych. Pod wpływem Spenera Francke ostatecznie odrzucił autorytet ekstatycznych przeżyć kobiet i zawartego w nich przesłania.pl
dc.description.abstractThe writings of Philipp Jakob Spener about women of pietism had a contradictory message for them: on the one hand, the pietist called for reform, proclaimed the priesthood of all believers and encouraged women to be smiths of their own spiritual development; on the other hand, the thinking of pietist leaders differed little from traditional views on women and their submission to men. Philipp Jakob Spener himself hesitated what roles and commitment are open to women. In the “spiritual priesthood” of 1677, he encouraged women to read and interpret the Bible. They had full right to discuss the Scriptures and instruct fellow believers. He even noticed that in some homes there were women who God blessed with understanding and who talk to families at a meeting in the home church. Philipp Jakob Spener had deep reservations about female prophets since their first appearance in the early 1690 more than A. H. Francke. Spener was essentially open to the possibility of ecstatic experiences and direct revelations from God, but soon began to analyze them, because the Bible warns of false prophets who will appear in the last days. Influenced by Spener, Francke finally rejected the authority of women’s ecstatic experiences and the message they contained.pl
dc.description.sponsorshipPublikacja przygotowana/finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą DIALOG w latach 2019–2021. Jest wynikiem udziału w projekcie badawczym pt. „Ośrodek badań historii kobiet”, nr 0016/DLG/2019/10.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo HUMANICA Instytut Studiów Kobiecychpl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/*
dc.subjectascezapl
dc.subjectluteranizmpl
dc.subjectSpenerpl
dc.subjectkobietapl
dc.subjectpobożnośćpl
dc.subjectasceticismpl
dc.subjectLutheranismpl
dc.subjectSpenerpl
dc.subjectwomanpl
dc.subjectdevotionpl
dc.titleKobieca asceza w niemieckim pietyzmie na przełomie XVII i XVIII wieku. Listy Wiary jako źródło do badania dziejów religijności kobietpl
dc.title.alternativeWoman’s asceticism in German pietism at the turn of the 17th and 18th centuries. Letters of faith as a source for studying the history of women’s religiositypl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska-
dc.identifier.doi10.15290/cnisk.2020.02.09.02-
dc.description.Emailmg_sk@wp.plpl
dc.description.BiographicalnoteMagdalena Gąsowska – absolwentka historii (2010 r.) oraz archiwistyki (2011 r.). Doktorantka na kierunku historia na Uniwersytecie w Białymstoku, gdzie pod kierunkiem dr hab. K. Szelągowskiej pracuje nad rozprawą doktorską związaną ze zjawiskiem pietyzmu na Śląsku Cieszyńskim. Jej zainteresowania badawcze związane są z historią Śląska, Niemiec, reformacją oraz teologią luterańską i filozofią religii.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesBrzoza-Hertmanowicz, Małgorzata. Stepan, Kamil. Słownik władców świata, (Kraków : PIW, 2005).pl
dc.description.referencesBuzek, Andrzej. Historia kościoła, (Warszawa : Wydawnictwo Diecezjalne Stan, 1957).pl
dc.description.referencesJung, Martin. Frauen des Pietismus, (Gütersloh : Gütersloher Verlagshaus, 1998)pl
dc.description.referencesJung, Martin. Pietismus, (Frankfurt am Main : Fischer Taschenbuch Verlag, 2005).pl
dc.description.referencesKarolczak, Kazimierz (red.), Pamiętniki, dzienniki i relacje jako źródła do badań historycznych (XVIII–XX wiek), (Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2011).pl
dc.description.referencesKsięgi wyznaniowe Kościoła luterańskiego, (Bielsko-Biała : Wydawnictwo Augustana, 2003).pl
dc.description.referencesLehmann, Hartmut. Schilling, Heinz. Schrader, Hans-Jürgen. Jansenismus, Quietismus, Pietismus, Im Auftrag der Historischen Kommission zur Erforschung des Pietismus, (Göttingen : Vandenhoeck & Ruprecht, 2002).pl
dc.description.referencesMaciuszko, Tadeusz, Janusz. „Asceza”, w: Religia. Encyklopedia PWN, t. 1, (Warszawa : Polskie Wydawnictwo Naukowe, 2001), 353.pl
dc.description.referencesMatthias, Markus. “Pietism and Protestant orthodoxy”, w: Douglas Schantz (ed.), A companion to German Pietism 1600–1800, (Leiden–Boston : Brill, 2014).pl
dc.description.referencesOzorowski, Edward. Słownik podstawowych pojęć teologicznych, (Warszawa : Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2007).pl
dc.description.referencesSchantz, Douglas. Erb, Peter. An introduction to German pietism, (Baltimore : The Johns Hopkins University Press, 2013).pl
dc.description.referencesSchilling, Heinz, Marcin Luter. Buntownik w czasach przełomu, tłum. J. Kałążny, (Poznań : Wydawnictwo Nauka i Innowacja, 2017).pl
dc.description.referencesSchmidt, Martin. Pietismus, (Stuttgart–Berlin–Köln–Mainz : Verlag W. Kohlhammer, 1972).pl
dc.description.referencesSzymański, Józef. Nauki pomocnicze historii, wyd. 6, (Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2004).pl
dc.description.referencesśw. Teresa od Jezusa. Księga mojego życia, (Poznań : Flos Carmeli, 2010).pl
dc.description.referencesWachowiak, Bogdan (red.), Prusy w okresie monarchii absolutnej (1701–1806), (Poznań : Polska Akademia Nauk, 2010).pl
dc.description.referencesWipszycka, Ewa. „Egipt – ojczyzna mnichów”, w: Starowiejski, Marek (oprac.), Apoftegmaty Ojców Pustyni, t. 1, (Warszawa : Akademia Teologii Katolickiej, 1986).pl
dc.identifier.eissn2543-7011-
dc.description.issue2(9)pl
dc.description.firstpage26pl
dc.description.lastpage41pl
dc.identifier.citation2Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecychpl
dc.identifier.orcid0000-0002-2781-0797-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WH)
Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, 2020, nr 2(9)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
CNISK_2_2020_M_Gasowska_Kobieca_asceza_w_niemieckim_pietyzmie.pdf354,01 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons