
Jolanta Chwastyk-Kowalczyk 
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

Tuba polskiego emigracyjnego rządu w Londynie – 
„Dziennik Polski” w latach 1940-1943

The Mouthpiece of the Polish Government in Exile in London – 
“Dziennik Polski” in the Years 1940-1943

Słowa kluczowe: polska prasa emigracyjna 1940-1943, „Dziennik Polski”, Londyn, 
polityka polskiego rządu emigracyjnego w Wielkiej Brytanii

Keywords: the Polish emigration press 1940-1943, “Dziennik Polski”, London, the Polish 
Government in Exile in the United Kingdom

Abstract

The article presents “Dziennik Polski” (The Polish Daily) issued in London in the years 
1940-1943 as the political body of the Ministry of Information and Documentation of the Polish 
Government in Exile in the United Kingdom during the Second World War. The qualitative analysis 
of its content has clearly shown that the newspaper was a tube for the agenda of general W. Sikorski’s 
government on the international scene and shaped the image of the Polish Government in Exile 
among the Allies and the Polish diaspora. During that period, the newspaper had a monopoly on 
representing the political thought of exile communities. Recollections of the journalists indicate that 
“Dziennik Polski” was boring, uncritical and irritating with its constant praise of the government, 
Sikorskiʼs idolatry and incessant super-optimism. Writing to the newspaper did not bring journalist 
popularity. It did not enjoy the recognition and trust of the readers until 1944 when it merged 
with “Dziennik Żołnierza” (The Soldierʼs Diary), issued by Poles in Scotland in opposition to 
the Polish Government. As it was edited by experienced journalists, it performed an integrative 
and informative role for Polish wanderers in exile. During the Second World War it described the 
situation in occupied Europe and promoted the Polish reason of state; informed the Poles in military 
camps and civil gatherings about the development of the situation on the frontline, with particular 
emphasis on the participation of the Polish soldiers; provided information on the political situation 
in the world; satisfied the hunger for the native language of Poles on the foreign soil, who often 
did not know the language of the country they were in; helped in the search of people who got lost 
during the war; fought for the truth and exposed the Soviet reality. The paper was the chronicle 
of the Polish community life and contributed to the process of shaping a national culture, as it 
published the work of the Polish intellectual elite in exile.

Tuba polskiego emigracyjnego rządu w Londynie – „Dziennik Polski”...



260 Jolanta Chwastyk-Kowalczyk 

Pierwszy numer „Dziennika Polskiego” (The Polish Daily) („DP”) ukazał 
się 12 lipca 1940 roku jako oficjalny organ Ministerstwa Informacji i Dokumen-
tacji Emigracyjnego Rządu Polskiego w Londynie1. Redakcja oznajmiła: Słowo 
jest w obecnej wojnie bronią nie mniej potężną niż tanki i samoloty. (...) Emigra-
cja jest drobną częścią Narodu. (...) Pismo nasze niech zastąpi emigracyjnym rze-
szom polskim i oddziałom naszego wojska, (...) choć częściowo książkę polską2. 
W odnotowanym przez Jana Kowalika oświadczeniu z dnia 22 listopada 1940 
roku dotyczącym interpelacji prasowej w parlamencie brytyjskim, rząd RP od-
dawał „DP” monopol na reprezentowanie myśli politycznej emigracji3. Powstał 
w chwili szczególnej – po upadku Francji do żyjącej w stanie zbrojnego pogo-
towia Wielkiej Brytanii przybyły polskie naczelne władze państwowe i wojsko-
we, a z nimi tysiące żołnierzy, którzy dalej pragnęli prowadzić walkę o wolność 
i niepodległość ojczyzny. W swym założeniu pismo miało być tubą polskiego 
rządu. Juliusz Sakowski po latach przyznał, że „DP” nie miał uznania i zaufania 
czytelników, dopóki w roku 1944 nie nastąpiła fuzja z „Dziennikiem Żołnierza”4. 

W 20. rocznicę powstania pisma gen. Władysław Anders wspominał, że 
„Dziennik Polsk” w Londynie i „Dziennik Żołnierza” w Szkocji, powstałe prawie 
jednocześnie, miały służyć najwyższej sprawie, za którą walczyli i oddawali swe 
życie najlepsi synowie Polski5. Oceny współpracowników tej urzędówki nie były 
jednolite. Juliusz Sakowski wyraził się o piśmie, że nie miał uznania, choć prace 

1 Autorka na temat tej gazety wydała publikację – patrz: J. Chwastyk-Kowalczyk, Londyński 
„Dziennik Polski” 1940-1943, Kielce 2005; zob. Eadem, Recenzje polskich książek literackich na 
łamach londyńskiego „Dziennika Polskiego” w latach 1940-1943, „Toruńskie Studia Bibliologicz-
ne” 2009, nr 1, s. 9-31; Eadem, Kwestia żydowska na łamach londyńskiego „Dziennika Polskiego” 
w latach 1940-1943, „Rocznik Historii Prasy Polskiej” 2004, t. 7, z. 1, s. 39-59; Eadem, Problemy 
oświaty i szkolnictwa wyższego na łamach londyńskiego „Dziennika Polskiego” w latach 1940-
1943, „Rocznik Historii Prasy Polskiej” 2003, t. 6, z. 2, s. 129-154.

2 Od redakcji, „Dziennik Polski” 1940 nr 1, s. 3.
3 Za: J. Kowalik, Czasopiśmiennictwo, [w:] Literatura polska na obczyźnie 1940-1960, t. 2, 

red. T. Terlecki, Londyn 1965, s. 509.
4 J. Sakowski, Raz na 20 lat, „Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza” [dalej: DPiDŻ] 1960, 

nr 165, s. 2; „Dziennik Żołnierza” wychodził codziennie oprócz sobót i niedziel, zaliczany do pol-
skiej prasy obozowej. Był wydawany przez 10. Brygadę Kawalerii Pancernej w Szkocji (Douglas-
-Forfar-Cupar-Glasgow-London), a pierwszy numer ukazał się 29 czerwca 1940 roku, przepisany 
na maszynie, ostatni 31 grudnia 1943 roku. Redaktorami naczelnymi byli kolejno: Ludwik Ru-
bel (1940-1941), Paweł Starzeński (1941-1942), Klemens Dunin-Kęplicz (1942), Tadeusz Horko 
i Aleksander Bregman (1942-1943) (J. Kowalik, Bibliografia czasopism polskich wydanych poza 
granicami Kraju od września 1939 roku, t. 1, Lublin 1976, s. 152, poz. 607; Idem, Czasopiśmien-
nictwo..., s. 379, 480-481; również: Dopóki jest „Dziennik” – jestem..., red. K. Bzowska-Budd, 
Londyn 2000, s. 65-106).

5 W. Anders, Dwudziestolecie, DPiDŻ 1960, nr 165, s. 2.



261Tuba polskiego emigracyjnego rządu w Londynie – „Dziennik Polski”...

redakcyjne przebiegały burzliwie, nad byle notatką toczyły się zażarte boje6. 
Z sentymentem swoją współpracę z „DP” opisał Karol Zbyszewski. Pierwsze 
chwile ukazywania się pisma nazwał okresem bohaterskim: nie było lokalu, nikt 
nie mówił po angielsku, nie było zespołu, materiału, zecerzy angielscy składając 
tekst polski robili więcej błędów niż było liter... A tu jeszcze naloty, bomby, Stroń-
ski, nieopisany bałagan wśród nieroztasowanych jeszcze Polaków w Londynie... 
Ukazywanie się „Dziennika” w takich warunkach było nie lada wyczynem7. 

Rzeczywisty obraz redagowania pisma w najwcześniejszym okresie od-
najdujemy m.in. w numerze jubileuszowym „Dziennika Polskiego i Dziennika 
Żołnierza” („DPiDŻ”) z 1960 roku. Wynika z niego, że właściwie „Dziennik” 
redagował ze Strattonu prof. Stanisław Stroński, kierujący Ministerstwem Infor-
macji i Dokumentacji. Przez telefon dawał tytuły depeszom. Nieszczęsny Kar-
czewski odbywał co dzień ze Strońskim godzinne konferencje na temat tego, co 
będzie jutro w gazecie8. W tamtym okresie obok zawodowych dziennikarzy, jak 
Marceli Karczewski (formalny redaktor 1940-1943), Tadeusz Łada-Bieńkowski, 
Zbigniew Grabowski, Karol Wagner (Pieńkowski), byli też ludzie, którzy nigdy 
w życiu nie widzieli linotypu. Kto nie miał się o co zaczepić, z kim nie wie-
dziano co zrobić – tego pakowano do „Dziennika”. Naturalnie, jak w każdej 
polskiej gazecie pracował Szapiro. Tadeusz Zabłocki (...) pisywał felietony, które 
sygnował jako Gwasz. Karol Wagner pisywał przepowiednie stylem Nostrada-
musa (...). Hinterhoff [Eugeniusz] zastąpił z powodzeniem jakiegoś zawodowego 
oficera nieumiejącego sklecić zdania i prowadził dział wojenny. Maszynistkami 
były Marysia Gryziecka i Lala Karbowska. (...) Administracją kierował Musia-
kociński. Nakład wynosił zaledwie parę tysięcy. Deficyt miesięczny wynosił około 
2000 funtów, ale nikt się tym nie przejmował9. 

Zapamiętano, że każdy minister coś drukował i każdy chciał mieć to za-
raz in extenso w „DP”: Radni rządowi żądali, by ich gadułki też przekazywać 
potomności przez „Dziennik”. Wszystkie obiady, wizyty, drzemki ministrów mu-
siały być z namaszczeniem odnotowane. (...) Każda defilada, każdej kompanii, 
przed każdym generałem była opisywana (...) niczym bitwa pod Grunwaldem. 
Kapało w „Dzienniku” od mów, uroczystości, rewii... jak każda urzędówka był 
nudną, niestrawną piłą. „Dziennik” nie był lubiany. Drażnił ustawicznym chwa-
leniem rządu, bałwochwalstwem Sikorskiego, ciągłym super-optymizmem. (...) 

6 J. Sakowski, Raz na tydzień, Ibidem.
7 K. Zbyszewski, „Dziennik” to wszystko przetrwał, Ibidem, s. 3.
8 Ibidem.
9 Ibidem.



262 Jolanta Chwastyk-Kowalczyk 

Był bezkrytyczną laurką według sanacyjnych wzorów. Pisywanie w irytującym 
szeroki ogół „Dzienniku” nie przysparzało popularności10.

Redaktorami naczelnymi byli kolejno: Jerzy Szapiro (przed wojną jeden 
z dyrektorów organu PPS „Robotnika”, redaktor „Kuriera Codziennego” i „Prze-
łomu”; od grudnia 1939 do czerwca 1940 redagował „Robotnika Polskiego we 
Francji”, a od 1940 roku „Robotnika Polskiego” w Wielkiej Brytanii – pisma pol-
skich członków PPS) i Jan Tabaczyński (przed wojną redaktor naczelny chadec-
kiej „Polonii” wydawanej w Katowicach przez Wojciecha Korfantego, prawnik, 
po II wojnie światowej wieloletni członek zespołu redakcyjnego Radia Wolna 
Europa). W 1940 roku przez pierwsze trzy tygodnie: Marceli Karczewski (od 
15 sierpnia 1940 do 1 lipca 1943 roku; przedwojenny pracownik warszawskiego 
„Kuriera Polskiego”), Stanisław Sopicki (od 1 lipca do 15 grudnia 1943 roku; 
przed wojną redagował w Warszawie dziennik „Nowa Prawda”, potem był redak-
torem naczelnym katowickiej „Polonii”), Zygmunt Lityński (od 15 grudnia 1943 
roku). O Stanisławie Sopickim redakcja „DPiDŻ” w numerze jubileuszowym na-
pisała, że ten autentyczny dziennikarz z „Polonii” katowickiej był tytanem pracy. 
Nic go nie martwiło, że ten czy ów z współpracowników nie przyszedł do redakcji. 
Właściwie wszyscy mogli nie przyjść. Sopicki z rozkoszą zastąpiłby wszystkich. 
Pisał artykuł, dyktował, robił korektę, łamał numer – wszystko naraz11. W tym 
czasie gońcem redakcyjnym była przystojna Bronka Michałowska, utalentowana 
(...) malarka, ale w roli gońca kompletna katastrofa. Sopicki wyrywał długono-
giej Bronce rękopisy i na swych króciutkich nóżkach odnosił je cwałem do dru-
karni12. Jednak za jego półrocznych rządów numer nie spóźnił się ani razu.

Marceli Karczewski, wspominając niemowlęce lata „DP”, z uznaniem 
wyraził się o Jerzym Szapiro jako o jedynym biegłym w sprawach angielskich 
członku redakcyjnym zespołu13. Rozwiewał jednak ewentualne złudzenia co do 
charakteru pisma, którego przeznaczeniem było: spełnianie życzeń nie czytelni-
ków, lecz rządu. Pismo miało być nie reflektorem, lecz lustrem; nie tyle wiernym 
co pochlebnym. Nie można było przełamać tej zasady14. Skarżył się również na 
kulawo składany „Dziennik” w angielskiej drukarni, kiedy był jego redaktorem 
naczelnym, oraz na to, że czytali go niemal wyłącznie ci, których przemówienia 
tam zamieszczano. O każdy skrót, o każdy błąd korektorski były wieczne żale15.

10 Ibidem.
11 Ibidem.
12 Ibidem.
13 M. Karczewski, Dwadzieścia lat temu i później, DPiDŻ 1960, nr 165, s. 4. 
14 Ibidem.
15 Ibidem.



263Tuba polskiego emigracyjnego rządu w Londynie – „Dziennik Polski”...

W drugim numerze „DP” podano informację, że wzorem angielskich pism 
codziennych „Dziennik Polski” ukazywać się będzie codziennie od poniedziałku 
do soboty, z wyjątkiem niedziel16. 

Gazeta wychodziła w objętości czterech stron, w układzie sześcioszpalto-
wym. Dwie pierwsze strony poświęcone były ważnym wydarzeniom politycz-
nym, wojskowym oraz teatrowi działań wojennych. Często gościły na nich wy-
stąpienia polskich i obcych mężów stanu i polityków, wywiady, korespondencje 
własne dziennika. Czasami zamieszczano na nich zdjęcia, artykuły odredakcyj-
ne. Stałym elementem była szpalta komentarza politycznego do bieżących wy-
darzeń na świecie, sygnowana inicjałami M.K. lub (m.k.) (Marceli Karczewski), 
a w 1943 roku przez S.S. (Stanisław Sopicki, który w „DP” używał też pseudo-
nimu „Stanisław Zatorski”, „Karol Leskowiec”). Od 17 lutego 1943 roku stałą 
rubryką była Akcja Lotnictwa. Strona druga miała stałe rubryki: Przegląd prasy 
– gdzie umieszczano telegraficzne informacje z różnych czasopism ukazujących 
się głównie w Wielkiej Brytanii, również w wolnych krajach Europy i w obu 
Amerykach; Drobne wiadomości (zamiennie zamieszczane z Wiadomościami 
z Kraju), O Polsce i o świecie, Z Polski o Polsce, O Polsce w Anglii, Polacy na 
szerokim świecie (Polacy na całym świecie, Polacy w różnych krajach, Polacy 
w świecie), Kraj mówi, Z życia kraju (W Kraju), Inni o nas, Książki angielskie 
o Polsce (od 1943 roku, redagowana przez Esżet), Kronika artystyczna Londynu 
(od 1943 roku, redagowana przez Mariana Dienstl-Dąbrowę), Kronika polska 
(od 1943 roku). Od numeru 370 z 1941 roku na stronie drugiej w każdy wtorek 
ukazywał się dodatek poświęcony Polonii zatytułowany Polacy za granicą.

Na stronę trzecią (czasami i czwartą) składały się eseje, reportaże, felieto-
ny, wspomnienia, utwory literackie – wiersze, krótkie opowiadania lub powieści 
w odcinkach, cykle historyczne i rozważania polityczne (sygnowane przez St. 
SZ., Rad., Ch., CEP., (R.), Esżet, NEMO), recenzje książek, korespondencje włas- 
ne „DP”; również rubryki: Z dnia na dzień (redagowana przez Gwasza), Listy 
z obozu, Nowości Książnicy Polskiej, W opinii angielskiej, Listy szkockie (Listy 
ze Szkocji – pisane przez Teresę Jeleńską, pseud. „Jel.”), Poszukiwania, Z ty-
godnia na tydzień, Polska w oczach Anglika, Glossy, Poznajemy Anglię, Taka 
jest Anglia, Podpatrzone, podsłuchane (redagowana przez Tony’ego, czyli Anto-
niego Wasilewskiego), Nowe książki angielskie, W przekroju tygodnia, Obsługa 
radiowa „DP”, Z okupowanej Europy (od sierpnia 1943 roku). Czwartą stronę 
z reguły zapełniały krótkie doniesienia agencyjne, depesze, ważne informacje 
dla uchodźców, komunikaty (rządowe, RAF-u, Czerwonego Krzyża), ogłoszenia, 
reklamy, apele do rodaków, anonse wydawnicze, nekrologi. Miała stałe rubryki: 

16 „Dziennik Polski” 1940 nr 2, s. 1.



264 Jolanta Chwastyk-Kowalczyk 

Szukamy swoich (czasami strona druga), Wiadomości z Kraju, Listy do redakcji, 
Głosy Czytelników, Program audycji polskich w BBC, Pożyteczne wydawnictwo, 
W kilku słowach, Listy do odebrania (z Polskiego Czerwonego Krzyża; redakcja 
„DP” pełniła rolę skrzynki kontaktowej dla rodaków rozsianych po całym świe-
cie), Sport (Ze sportu; sporadycznie), Komunikaty wojenne (nieregularna), To 
i owo (redagowana przez Karola Zbyszewskiego), Życie polskie w Anglii (czasem 
na stronie trzeciej), Na frontach wojny, Z dnia (redagowana przez Argusa, czyli 
Tadeusza Zabłockiego), Na Pacyfiku (od 1943 roku). Oczywiście poszczególne 
rubryki nie występowały w każdym numerze. Często ukazywały się zamiennie, 
w ciągu czterech lat zmieniały nazwę lub po prostu ich nie było. Miało to miejsce 
wtedy, gdy na arenie politycznej działy się ważne dla Polaków sprawy, np. ze-
rwanie stosunków dyplomatycznych z ZSRR lub śmierć gen. Sikorskiego. 

Jacek Burzyński na podstawie „Dziennika Ustaw” RP nr 3 z 14 czerwca 
1941, nr 1 z 15 stycznia 1942 i nr 4 z 1 kwietnia 1943 roku podał, że w corocz-
nym budżecie Ministerstwa Dokumentacji i Informacji, w dziale Prasa codzien-
na określone zostały kwoty przeznaczone na przygotowanie i druk „DP”: w roku 
1941 – 20 250 funtów, w 1942 – 29 000, w 1943 – 38 74017. Z tego zestawienia 
wynika, że subsydia rządowe wzrastały, a mimo to w różnych okresach deficyt 
miesięczny wynosił około 2000 funtów18. O tym, że gazeta wypracowała pewne 
dochody z zamieszczanych w niej ogłoszeniach, reklamach czy z prenumeraty 
wspomniał Witold Leitgeber19. Według niego roczny dochód „DP” w 1941 roku 
zamknął się kwotą 6000 funtów, by w 1943 roku wynieść 8400 funtów20. Gazeta 
z kłopotami finansowymi borykała się jednak nieustająco.

Tadeusz Sawicki ustalił, że nakład „DP” w 1940 roku wynosił 10 tysięcy 
egzemplarzy21, a Jan Hulewicz, że w latach 1940-1943 wynosił on 10-15 tysięcy 
egzemplarzy22. W stopce redakcyjnej nigdy nie podano wysokości nakładu, jak 
również składu osobowego zespołu redakcyjnego. Badania z autopsji wykazały, 
że w omawianym okresie w „DP” oprócz już wymienionych publikowali: Anto-
ni Bogusławski, Wacław Solski i Zygmunt Nowakowski (przedwojenny współ-
pracownik krakowskiego „Ilustrowanego Kuriera Codziennego”). Burzyński 

17 J. Burzyński, Londyński „Dziennik Polski” – zarys organizacji pisma w latach 1940-1943, 
„Acta Universitatis Wratislaviensis. Historia” 1988, t. 62, s. 126.

18 K. Zbyszewski, „Dziennik” to wszystko przetrwał, „DPiDŻ” 1960, s. 3. 
19 W. Leitgeber, W kwaterze prasowej. Dziennik z lat wojny 1939-1945. Od Coëtquidan do 

„Rubensa”, Londyn 1972, s. 158.
20 J. Burzyński, op. cit., s. 126.
21 T. Sawicki, Rocznik bibliograficzny druków w języku polskim oraz w językach obcych 

o Polsce wydanych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, t. 1, Edynburg 1942-1943, s. 36. 
22 J. Hulewicz, Polski ruch wydawniczy w Wielkiej Brytanii w latach 1940-1945, „Twórczość” 

1946, z. 7/8, s. 181, 186.



265Tuba polskiego emigracyjnego rządu w Londynie – „Dziennik Polski”...

stwierdził, że na podstawie przechowywanych w byłym Centralnym Archiwum 
KC PZPR odpisów dokumentów Ministerstwa Informacji można odtworzyć 
zatwierdzoną 24 września 1943 roku kolejną obsadę stanowisk redakcji gaze-
ty i wśród współpracowników wymienia Antoniego Wróblewskiego – redaktora 
działu artystycznego i rysunkowego oraz Tamarę Frymarową – jako redaktorkę 
przeglądu prasowego23. Zastanawiające, że w jedynym, najpełniejszym i wiary-
godnym opracowaniu o „Dzienniku”, jakim jest wspomniane już kompendium 
zredagowane przez Katarzynę Bzowską-Budd i środowisko emigracyjne, nie 
ma o Wróblewskim ani słowa. Nie figuruje on także w żadnym numerze „DP” 
w latach 1940-1943. Natomiast jeśli chodzi o Frymarową, to prawidłowo jej na-
zwisko brzmi Fromerowa. Maria Gryziecka-Goldberger, w owym czasie biegle 
władająca językiem angielskim maszynistka zatrudniona w „DP” (1940-1943), 
przybliża postać Fromerowej, która pracowała w PAT-cie i została wydelegowana 
do „Dziennika”, przezwana przez redakcję Ło-PAT-a24. 

„Dziennik Polski” nie miał własnego zaplecza technicznego i do końca 
wojny musiał korzystać z drukarni angielskiej St. Clement’s Press w Londynie 
przy Portugall Street WC2. Zalążkowa redakcja „DP” znajdowała się właśnie 
tam, w czteropiętrowym budynku. St. Clement’s Press gościł nie tylko redakcję 
„DP”, ale również redakcje innych obcojęzycznych gazet aliantów, m.in. Fran-
cuzów i Holendrów, z tym że zecerami byli zawsze tylko Anglicy, niekoniecznie 
znający język, w którym drukowano pisma. Redakcja mieściła się na drugim 
piętrze w jednym pokoju, z dużym półokrągłym oknem wychodzącym na za-
chód. Dwa zestawione stoły tworzyły kwadrat, cztery krzesła, przy wejściu stał 
telescryptor oraz podłużny stół do pisania i korekty, dwie muzealne maszyny 
do pisania z polskimi czcionkami. Ze względu na ciasnotę dziennikarze mie-
li wyznaczone godziny na dyktowanie tekstów25. Następna siedziba redakcji 
i administracji mieściła się w Londynie przy Beaumont Street 3, kolejna przy  
63 Lincoln’s Inn Fields (1941) oraz przy Sardinia Street. Gazetę kolportowano za 
pośrednictwem dziewięciu punktów (1940) mieszczących się w Londynie oraz 
w skupiskach polskich uchodźców na Wyspach Brytyjskich. W roku 1941 tych 
punktów było już 55. Cena jednego egzemplarza wynosiła jednego pensa; prenu-
merata miesięczna – 2,2 szylinga. Opłatę można było wnieść za pośrednictwem 
firmy W.H. Smith lub w siedzibie redakcji.

23 J. Burzyński, op. cit., s. 131.
24 M. Gryziecka-Goldberger, Dziennikowe przedwiośnie, [w:] Dopóki jest „Dziennik” – je-

stem..., s. 52.
25 Ibidem, s. 49. 



266 Jolanta Chwastyk-Kowalczyk 

Dnia 26 października 1940 roku redakcja „DP” tłumaczyła czytelnikom, 
dlaczego pięć numerów pisma wyszło w zmniejszonej do dwóch stron objęto-
ści26. Podczas jednego z nocnych nalotów bombowych na Londyn jedna z bomb 
spadła na St. Clement’s Press – drukarnię „DP”. Był to niewypał, ale trudno było 
ocenić, czy i kiedy może wybuchnąć. Redaktorzy wraz z angielskimi przyjaciół-
mi wynieśli maszyny i polskie czcionki drukarskie oraz rękopisy i inne materiały, 
a wszystko to w takiej atmosferze: Nawet obawy nie czuło się przed tym przed-
miotem, jedynie tykanie jakiegoś mechanizmu wewnątrz przypominało, że lada 
chwila (...) ten bezradny przedmiot stać się może niszczącym, rujnującym sza-
leńcem27. Polska redakcja znalazła gościnę w redakcji „Daily Telegraph”, za co 
gorąco dziękowała na łamach „DP” Lordowi Camrose – redaktorowi i wydawcy 
„Daily Telegraph”. Po unieszkodliwieniu bomby drukarnia funkcjonowała dalej, 
ale redakcja „DP” przeniosła się do obszerniejszego lokalu w sąsiedztwie, na 
Sardinia Street28. Czasami przepraszano czytelników za przestawienia wierszy, 
tytułów, skróty itp. chochliki drukarskie, co wynikało z faktu, że brytyjscy zece-
rzy nie znali języka polskiego, a to właśnie oni składali pismo29.

Redakcja dziennika do tworzenia serwisów informacyjnych korzystała 
z komunikatów Polskiej Agencji Telegraficznej (PAT), na której czele stał jej 
przedwojenny korespondent w Londynie Stefan Litauer – zbyt uległy wobec 
Foreign Office, który w żaden sposób nie chciał urazić Sowietów30. Informacje 
z Polski pochodziły z nasłuchu radiowego, z relacji bezpośrednich świadków wy-
darzeń, z korespondencji docierającej do Londynu okrężnymi, wojennymi dro-
gami, z meldunków przywożonych przez kurierów31 oraz ze specjalnych wydaw-
nictw Ministerstwa Informacji (np. Komunikat radiowy MID przemianowany na 
Biuletyn nasłuchu radiowego). 

Od dnia 3 stycznia 1944 roku z przyczyn politycznych, z inicjatywy Sta-
nisława Kota, zarządzono przymusową fuzję „DP” z opozycyjnym wobec rządu 
„Dziennikiem Żołnierza” ze Szkocji i odtąd do lipca 2015 roku wychodził on 

26 „Dziennik Polski” 1940, nr 84, s. 1.
27 J.S., Nieproszony gość, „Dziennik Polski” 1940, nr 92, s. 3.
28 M. Gryziecka-Goldberger, op. cit., s. 51.
29 Sprostowanie, „Dziennik Polski” 1941, nr 157, s. 1.
30 M. Gryziecka-Goldberger, op. cit., s. 52.
31 Por. J. Nowak-Jeziorański, Kurier z Warszawy, Kraków 2000.



267Tuba polskiego emigracyjnego rządu w Londynie – „Dziennik Polski”...

pod wspólnym tytułem „Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza”32. Nowa winieta 
tytułowa gazety była autorstwa prof. Witolda Jastrzębskiego33.

Znany badacz prasy polonijnej Jan Kowalik podkreślał wielofunkcyjną 
rolę „DP” i „DPiDŻ”: w czasie II wojny światowej pisał o sytuacji w okupowa-
nej Europie i propagował sprawę polską; informował Polaków w obozach woj-
skowych i skupiskach cywilnych o rozwoju sytuacji frontowej, ze szczególnym 
uwzględnieniem udziału w niej polskiego żołnierza, dostarczał wiadomości o sy-
tuacji politycznej na świecie; zaspokajał głód słowa ojczystego Polaków znajdu-
jących się na obcej ziemi, nieznających często języka kraju, w którym przeby-
wali; pomagał w poszukiwaniu osób, które rozłączyła wojna; a po konferencji 
jałtańskiej walczył o prawdę i demaskował rzeczywistość sowiecką; był kroniką 
życia środowisk polonijnych; miał niebagatelny udział w kształtowaniu kultury 
narodowej, pełniąc rolę mecenasa, drukując twórczość emigracyjnej elity inte-
lektualnej (m.in. Stanisława Strońskiego, Zygmunta Nowakowskiego, Tymona 
Terleckiego, Stanisława Balińskiego, Józefa Łobodowskiego, Mariana Hemara, 
Stefanii Kossowskiej) oraz klasyki literatury polskiej. Niósł też pomoc w proce-
sie asymilacji z krajem osiedlenia (zapoznawał czytelników z obyczajami, kul-
turą, walczył o równouprawnienie z ludnością tubylczą, prowadził doradztwo 
prawne). Stał się miejscem polemik historycznych i politycznych, zaś po 1956 
roku podjął próbę zbliżenia, integracji środowisk naukowych, kulturalnych, lite-
rackich z Krajem (publikowanie i popularyzowanie ich osiągnięć)34.

Jan Kowalik w swojej szerokiej prezentacji czasopiśmiennictwa emigra-
cyjnego podkreślał jego funkcję integrującą, pisząc, że jest ogniwem łączącym 
Polaków na całym świecie, (...) rzecznikiem tych, którzy wybrali wolność oraz 
„emigracyjną panoramą”35. Należy jednak pamiętać o tym, że wolność słowa 
w prasie polskich wychodźców powrześniowych w Wielkiej Brytanii ograniczona 

32 Za: J. Kowalik, Czasopiśmiennictwo..., s. 383-386, 510; Idem, Bibliografia czasopism pol-
skich wydanych poza granicami Kraju od września 1939 roku, t. 1-5, Londyn 1976-1988: DPiDŻ, 
t. 1, poz. 592, s. 147; poz. 597, s. 149; poz. 607, s. 152 oraz t. 5, s. 12; poz. R [66], s. 169; również: 
Dopóki jest „Dziennik” – jestem...; J. Chwastyk-Kowalczyk, O potrzebie badań nad „Dziennikiem 
Polskim i Dziennikiem Żołnierza”, „Rocznik Historii Prasy Polskiej” 2003, t. 6, z. 11, s. 181-197.

33 Wspomina o tym w swoim opracowaniu K. Hrabyk, Emigracyjny „Dziennik Polski i Dzien-
nik Żołnierza”. Studium monograficzne, Warszawa 1972, s. 27; nie potwierdzają tego jednak żadne 
dostępne źródła. 

34 J. Kowalik, Czasopiśmiennictwo…, s. 383-386; o roli prasy emigracyjnej pisze również 
R. Habielski, Niezłomni i nieprzejednani. Emigracyjne „Wiadomości” i ich krąg 1940-1981, War-
szawa 1991.

35 J. Kowalik, Czasopiśmiennictwo..., s. 510; Emigracyjna panorama – tytuł artykułu, a za-
razem określenie Stefanii Kossowskiej w jubileuszowym „Dzienniku Polskim i Dzienniku Żołnie-
rza” z dn. 12.07.1960.



268 Jolanta Chwastyk-Kowalczyk 

była nie tylko przez władze brytyjskie, w miarę zacieśniania stosunków z Sowie-
tami, ale również drogami pośrednimi przez Ministerstwo Informacji polskiego 
rządu emigracyjnego, Ministerstwo Obrony Narodowej oraz Dowództwo Pol-
skich Sił Zbrojnych. Utrudniano zdobycie przydziału papieru na druk – surowca 
wówczas reglamentowanego, obniżano przydziały papieru lub odbierano już za-
twierdzone przydziały36, zawieszano tytuły prasowe, jeśli były krytyczne wobec 
rządu RP, zdejmowano artykuły (wtedy pisma ukazywały się z białymi plamami 
cenzury, np. często „Dziennik Żołnierza”), ogłaszano interpelacje parlamentarne 
– np. dnia 22 X 1940 roku w Izbie Gmin Rząd uznał, że ze względu na jedność 
narodową w dobie wojennej wychodzić powinno na obczyźnie tylko jedno pismo 
polityczne, „Dziennik Polski”37. Kowalik obnażył tę mało chwalebną rolę cenzo-
ra prewencyjnego prasy polskiej na Wyspach Brytyjskich oraz jego zakusy w kie-
runku zmonopolizowania w swym ręku prasy politycznej w Wielkiej Brytanii. 
Cenzura ta, której ofiarą padały artykuły na temat polskich ziem wschodnich oraz 
krytykujące Rosję Sowiecką, publikowane przeważnie w „Myśli Polskiej”, „Ro-
botniku” i w „Wiadomościach Polskich”, nie miała żadnych podstaw prawnych. 
Służyła jedynie celom prorosyjskiej polityce sprzymierzonych38. Po dwudziestu 
latach wspominano: Telefony, listy, pouczenia, interwencje, szły nieprzerwanym 
strumieniem. Wszystkie rządy (a ileż ich było!), wszystkie biura wojskowe (było 
ich jeszcze więcej) zajmowały się cenzurą „Dziennika”39. 

Trudno zatem zgodzić się z tezą Burzyńskiego, że „DP” był represjono-
wany przez cenzurę w stopniu bardzo ograniczonym40. Kowalik również wyraź-
nie napisał, że kaganiec na słowo drukowane w prasie miały nałożone wszystkie 
wydawnictwa SBSK, 2. Korpusu, pisma cywilne41. Burzyński swoje przekonanie 
oparł na podstawie mało wiarygodnego źródła, jakim jest wspomniane opraco-
wanie Hrabyka. Kwestią otwartą pozostaje wyjaśnienie, co autor rozumie pod 
określeniem „stopień bardzo ograniczony”. Nie przeszkadza to Burzyńskiemu 
przedstawienia w dalszej części artykułu niezaprzeczalnych śladów ingerencji 
cenzury: nakazu usunięcia części komentarza dotyczącego stosunków polsko-so-
wieckich (21 lipca 1941), łagodzenia polskiego punktu widzenia w kwestii de-
maskowania zbrodni katyńskiej (kwiecień 1943), formalnego zakazu poruszania 
niewygodnych tematów dla władz brytyjskich, zakazu informowania o działal-
ności Związku Patriotów Polskich w ZSRR i formowaniu I Dywizji Piechoty im. 

36 W. Leitgeber, op. cit., s. 110.
37 J. Kowalik, Czasopiśmiennictwo..., s. 378.
38 Ibidem, s. 504.
39 Przesadna wiara w znaczenia gazety, DPiDŻ 1960, nr 165, s. 3.
40 J. Burzyński, op. cit., s. 131.
41 J. Kowalik, Czasopiśmiennictwo..., s. 378.



269Tuba polskiego emigracyjnego rządu w Londynie – „Dziennik Polski”...

Tadeusza Kościuszki. Marceli Karczewski w swoim wspomnieniu zamieszczo-
nym w numerze jubileuszowym z 1960 roku rozjaśnił nieco kulisy cenzury obej-
mującej „DP” w omawianym okresie42. Według niego kwestię wojny niemiec-
ko-sowieckiej cenzurował osobiście Stanisław Stroński. Największą awanturę 
wywołały wiadomości o Katyniu. Generał Władysław Sikorski, uznając, że za-
istniałe fakty są nie do pogodzenia z kontynuowaniem przyjaznej polityki wobec 
ZSRR, nakazał redakcji „DP” pisać o zbrodni katyńskiej obszernie. Ówczesny 
minister informacji prof. Stanisław Kot dał „DP” wolną rękę. Po ingerencji cen-
zorów na pierwszej stronie w sprawozdaniu o Katyniu pozostawiono lukę. Cen-
zura wstrzymała druk pisma. Redakcja zwróciła się do polskiej ambasady o po-
moc. Do drukarni oddelegowano Czarnomskiego, aby wyrzucić część składu. Na 
skonfiskowanym miejscu wstawiono słowa: „STOP PRESS”. Cenzurze zależało, 
aby jej dzieło zamaskować listkiem figowym. Współpraca polskich i brytyjskich 
instytucji odpowiedzialnych za sprawowanie kontroli nad prasą została określona 
specjalną umową polsko-brytyjską, którą przytacza Adam Pragier43. 

W piśmie nie zabrakło również dyskusji na temat roli cenzury w prasie 
i w książkach. Marceli Karczewski podzielał opinię publicystów z „Timesa”, 
bronił istnienia cenzury prewencyjnej44. Pisał, że krytyka musi być odpowie-
dzialna i twórcza, że artykuły i dzieła literackie (eseje, pamiętniki) nie mogą być 
źródłem informacji dla nieprzyjaciela. Uważał, że wojenna cenzura musi istnieć 
i ma kierować się interesem państwowym. Latem 1941 roku redakcja nie podzie-
liła tego stanowiska i na pierwszej stronie 312. numeru plastycznie unaoczniła 
białą plamę cenzury45.

Maria Gryziecka-Goldberger też pisała o cenzurze. Widziała to nieco łagod-
niej: Podczas wojny podlegaliśmy cenzurze brytyjskiego Ministerstwa Informa-
cji, ale była to forma raczej dobrowolnej „samocenzury”. To znaczy w rzadkich, 
specjalnych wypadkach zgłaszaliśmy się sami, żeby sprawę przedyskutować46.

Wszyscy współpracownicy podkreślali nieopisane kłopoty z korektą ga-
zety spowodowane brakiem wykwalifikowanych pracowników oraz brakiem 
Polaków w zecerni. Pierwszym korektorem był Karol Modzelewski, aktor z za-
wodu. Najdłużej w roli korektora wytrzymała Rena Jeleńska, urocza kobieta, 
o dużej inteligencji, lecz bardzo roztargniona i niemająca pojęcia o cenzurze. 

42 M. Karczewski, op. cit., s. 4.
43 A. Pragier, Czas przeszły dokonany, Londyn 1966, s. 680.
44 M. Karczewski, O cenzurze. W Polsce, we Francji, w Anglii, „Dziennik Polski” 1940, 

nr 128, s. 3.
45 Stop press, „Dziennik Polski” 1941, nr 312, s. 1.
46 M. Gryziecka-Goldberger, op. cit., s. 52.



270 Jolanta Chwastyk-Kowalczyk 

Doprowadziła do niezłego zamieszania, gdy pomieszała noworoczne przemówie-
nia. Wszczęto śledztwo w obawie, że „piąta kolumna” chce ośmieszyć Rząd47.

Pismo bywało uwikłane w rozmaite awantury, pomówienia, niesnaski 
i wzajemne niechęci. W 1943 roku Antoni Słonimski w „Wiadomościach Pol-
skich” i „Polsce Walczącej” bronił „DP” publicznie potępionego przez Zarząd 
Dziennikarzy Polskich. Dziennik przedrukował jego list zamieszczony w „Ro-
botniku Polskim”48. Słonimski zarzucał dziennikarzom, że stali się narzędziem 
politycznych rozgrywek i dali się zmanipulować. Napisał, że potępiania innych 
mogą dopuścić się autorytety moralne, a nie pisma, które zatruwają polskie życie 
emigracyjne podniecone nagonką, insynuacjami, szerzeniem nienawiści49, doma-
gał się potępienia obłudy. 

Klimat polityczny będący tłem fuzji „Dziennika Polskiego” – przypomnij-
my, oficjalnego organu Ministerstwa Informacji i Dokumentacji, czyli rządu pol-
skiego na uchodźstwie – i „Dziennika Żołnierza” – pisma 10. Brygady Kawale-
rii Pancernej50, nękanego często białymi plamami cenzury za jawne atakowanie 

47 Ibidem.
48 A. Słonimski, O potępianiu „Dziennika Polskiego”, „Dziennik Polski” 1943, nr 997, s. 2.
49 Ibidem.
50 „Dziennik Żołnierza” – pismo założone przez przedwojennych dziennikarzy z Ludwikiem 

Rublem na czele. Pierwszy numer ukazał się niemal nazajutrz po przybyciu pierwszych oddziałów 
polskich z Francji do Szkocji, w namiocie obozu w Douglas, na terenie 10. Brygady Kawalerii 
Pancernej, 29 czerwca 1940 roku – przepisany na maszynie w trzech egzemplarzach, pod tytułem 
„Dziennik 2. Brygady”. Zaraz potem był odbijany na kamieniu, początkowo w nakładzie szesnastu 
egzemplarzy, które krążyły po namiotach. Stąd okres ten nazywany jest „epoką kamienną”. Po 
dwóch tygodniach został przemianowany na „Dziennik Żołnierza”. Wychodził codziennie z wy-
jątkiem niedziel i świąt – w Douglas, Forfar, Cupar, Glasgow, Londynie. Redaktorami naczelny-
mi byli kolejno: Ludwik Rubel (1940-1941), Paweł Starzeński (1941-1942), Klemens Dunin-Kę-
plicz (1942), Tadeusz Horko i Aleksander Bregman (1942-1943). Współpracownikami, gdy był 
pismem powielanym, byli: Paweł Starzeński, Juliusz Łukasiewicz, Antoni Wasilewski, Wacław 
Bevensee, Kazimierz Bisek, Józef Zaleski, Stanisław Świstek, J. Łojek, Jan Zakrzewski. Potem: 
Maciej Feldhuzen, Mikołaj Szumski, Bohdan Witwicki. Numery 1-15 ukazały się jako „Dziennik 
2. Brygady”. Po miesiącu nakład wynosił tysiąc egzemplarzy powielonych. W związku ze zmianą 
miejsca postoju w październiku 1940 roku, na odcinek wschodniego wybrzeża Szkocji, w mia-
steczku Forfar odkryto drukarenkę. Od 20 grudnia 1940 roku „Dziennik Żołnierza” przechodzi na 
druk – składany przez polskich żołnierzy zecerów – i kilkutysięczny nakład rozchodzi się po całej 
Szkocji. Przez dwa miesiące nie było polskich czcionek. Były też kłopoty z angielskimi związkami 
zawodowymi, które były przeciwne zatrudnianiu polskich zecerów. W drukarni szkockiej w Forfar 
był tylko jeden linotyp, nie było radia, nie było właściwie nic. A mimo to w maju 1942 roku dru-
kowano 1977 egzemplarzy pisma, rok później 9990. Wszyscy żołnierze czytali „DŻ”. Redakcja 
zapewniała, że: Byliśmy i będziemy pismem informacyjnym. (...) Mówienie prawdy i odwaga prze-
konań są cnotą żołnierską a zarazem pierwszym i głównym przykazaniem uczciwego dziennikar-
stwa. Będzie nam jak dotąd przyświecać troska o bezstronność i trzeźwą ocenę sytuacji. Sensację 



271Tuba polskiego emigracyjnego rządu w Londynie – „Dziennik Polski”...

polityki rządu Sikorskiego wobec Rosji sowieckiej, ukaranego koniecznością 
połączenia z cywilnym „DP” za to, że za śmiało sobie poczynał w sprawach pol-
sko-sowieckich51 – był burzliwy. Wspomniany już numer jubileuszowy „DPiDŻ” 
zawiera relację Aleksandra Bregmana na ten temat52. Dziennikarz uważał, że 
w miarę jak polityka sowiecka stawała się wroga wobec Polski, w wojsku po-
głębiały się nastroje krytyczne wobec Rosji oraz że obowiązkiem redakcji „DŻ” 
było dać temu wyraz. Na tym tle dochodziło do starć. Hotel Rubens, w którym 
stacjonował polski sztab, nieraz narzekał na zbuntowaną grupę podchorążych 
tworzących redakcję i administrację „DŻ”. Artykuły wstępne często nie podoba-
ły się Londynowi, który zalecał politykę niezadrażniania. Po odkryciu grobów 
katyńskich w „DŻ” ukazał się mocny artykuł Tadeusza Horki, który wzmógł 
pretensje. Tarcia wzrosły, gdy po tragicznej śmierci gen. Sikorskiego na czele 
rządu stanął Stanisław Mikołajczyk. Jesienią 1943 roku nastąpił kryzys. Miko-
łajczyk i jego minister informacji Stanisław Kot uwikłali się w ostry spór z Wo-
dzem Naczelnym gen. Kazimierzem Sosnkowskim oraz w ogóle z wojskiem. 
Uznali, że nie będą w stanie prowadzić swej ugodowej polityki wobec ZSRR, 
jeśli grozić im będzie bunt ze strony wojska. Musieli mieć pełną kontrolę nad 

wywołał numer 500. z lutego 1944 roku wydrukowany złotą farbą. W zespole redakcyjnym nie 
było ani jednego oficera. Nazywali siebie żartobliwie „związkiem drobnych podoficerów”. 
Gazeta swą popularność zawdzięczała przede wszystkim szybkości obsługi informacyjnej, gdyż, 
opuszczając prasę wczesnym popołudniem, zdążyła podawać jeszcze wiadomości z nocy i przed-
południa. Pismo umiejące jak rzadko podejść do żołnierza, dyskutujące „prosto z mostu”, poru-
szające bolączki bytowania w obozach oraz informujące bezstronnie o sytuacji politycznej. „DŻ” 
zawsze mówił prawdę. Po roku istnienia awansował na oficjalny organ 1. Korpusu i przeniósł się 
do Glasgow, gdzie w „Pałacu Prasy” wychodził w udoskonalonej szacie graficznej, aż do chwili 
swej niedobrowolnej fuzji z „Dziennikiem Polskim”. W maju 1942 roku połączył się z „Nowinami 
Pierwszej Brygady Strzelców”, redagowanymi przez Aleksandra Bregmana. Każde z tych pism 
obsługiwało do fuzji swoją formację. Decyzję podjął gen. Sikorski, który zaniepokoił się niezależ-
nością publikowanych, często krytycznych opinii gazet wobec rządu. Krążyła plotka, że wezwał 
dowódcę 10. Brygady gen. Stanisława Maczka do raportu, krytykując go, że nie nadzorował do-
statecznie pisma i dopuścił, by wkradli się do niego... piłsudczycy. Dowódca Korpusu (w tamtym 
czasie był nim gen. Marian Kukiel) miał otrzymać od Sikorskiego rozkaz udzielenia Maczkowi 
nagany i objęcia nadzoru nad „DŻ”. Rozkaz Sikorskiego przewidywał, że pismo ma nie zajmo-
wać się sprawami politycznymi i ma być organem całego wojska. W grudniu 1943 roku nastąpiła 
przymusowa fuzja z „Dziennikiem Polskim”. Od 3 stycznia 1944 do lipca 2015 roku wychodził 
w Londynie jako „Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza”. W czwartą rocznicę założenia „Dzien-
nika Żołnierza” jego tradycję wskrzesiła 1. Dywizja Pancerna, która, ruszając do walki na konty-
nencie, już w trakcie transportu morskiego przystąpiła do wydawania pisma polowego pod nazwą 
„Dziennik Żołnierza 1. Dywizji Pancernej (1944-1947)” (za: J. Kowalik, Czasopiśmiennictwo..., 
s. 480-481; Idem, Bibliografia..., t. 1, s. 152; t. 5, s. 179; A. Bregman, Zaczęło się pod namiotem 
w Szkocji, DPiDŻ 1960, nr 165, s. 5).

51 W. Leitgeber, op. cit., s. 252.
52 A. Bregman, op. cit., s. 5.



272 Jolanta Chwastyk-Kowalczyk 

źródłami informacji. W tym celu zlikwidowano „DŻ” – bo wojsko mu ufało, nie 
podlegało rządowi, jedynie Naczelnemu Wodzowi i ministrowi obrony. Bregman 
potwierdził, że autorem fuzji z „DP” był Stanisław Kot. W październiku odby-
ły się rozmowy między ministrem informacji a ministrem obrony. Przez kilka 
tygodni walczono o kształt tej wymuszonej fuzji. Kotowi zależało na pozbawie-
niu wojska możliwości wypowiadania swej opinii w tym decydującym okresie 
wojny. Redakcja „DŻ” domagała się nowego tytułu, bo uważała, że „DP” jest 
skompromitowany w oczach opinii publicznej, nowego redaktora naczelnego, 
nowego kierownictwa administracji oraz tego, aby cały zespół „DŻ” przeszedł 
do nowej redakcji. Kot się nie zgadzał. Chciał rozbić zespół, utrzymać tytuł i do-
tychczasowego redaktora naczelnego i administratora. Postawił na swoim. Admi-
nistracja pozostała bez zmian. Pismo nie dostało całkiem nowego tytułu, zespół 
„DŻ” tylko częściowo znalazł się w nowej redakcji połączonych pism. Przyszedł 
wprawdzie nowy redaktor naczelny (z klucza partyjnego) – Mieczysław Szerer 
(członek Stronnictwa Demokratycznego i Rady Narodowej), ale był marionet-
ką Stanisława Kota. W skład redakcji poza Karolem Zbyszewskim, pracującym 
uprzednio w „DP”, weszli: Tadeusz Horko, Aleksander Bregman, Marek Świę-
cicki, Mikołaj Szumski oraz Bohdan Witwicki. Nowa winieta tytułowa „DPiDŻ” 
była autorstwa prof. Witolda Jastrzębskiego. Bregman twierdzi, że od 1 stycznia 
1944 roku (pierwszy numer „DPiDŻ” wyszedł 3 stycznia, w poniedziałek) zaczę-
ła się walka wewnętrzna między obu zespołami redakcyjnymi. Zakończyła się 
dopiero po upadku rządu Mikołajczyka i zmianie redaktora naczelnego, którym 
został Jan Czarnocki (1945-1947). 

Przypomnieć wypada, że władza sięgnęła w tym czasie po drastyczne 
środki administracyjne mające na celu przywołanie opozycji do porządku. Naj-
popularniejszemu tygodnikowi „Wiadomościom Polskim” cofnięto rządową sub-
wencję oraz zakazano kolportażu w wojsku53.

Dla równowagi warto przytoczyć wspomnienia Karola Zbyszewskiego, 
który połączenie obu pism ukazuje w innej optyce: Stachanowiec Sopicki po-
szedł w ministry i redaktorem „DP” został nagle Lityński, sympatyczny, lecz któ-
ry w ogóle nie wiedział jak się robi gazetę. Potem nastąpiła fuzja z „Dzienni-
kiem Żołnierza”. Przybysze z Glasgowa wysiudali cały zespół londyński. Było to 
najście bandytów na przytułek idiotów. Zecerzy angielscy z St. Clement’s Press 
byli bardzo przywiązani do „Dziennika Polskiego”. Gdy przerwano kolejną nu-
merację, wynoszącą już 1000 (!!!) i zaczęto znów numerować „Dziennik” od nu-
meru 1 – załamali ręce. A stary metrampaż, Mr. Stone, pracujący od 50 lat w St. 

53 R. Habielski, Prasa w okresie II wojny światowej. Prasa emigracyjna, [w:] Prasa, radio 
i telewizja w Polsce. Zarys dziejów, red. D. Grzelewska i in., Warszawa 1999, s. 103.



273Tuba polskiego emigracyjnego rządu w Londynie – „Dziennik Polski”...

Clement’s, plunął i warknął – Polacy to niepoważny naród. Jak można tak prze-
rwać... I jakżesz „Dziennik” ma dojść do wieku „Timesa”?54.

Podkreślić także należy fakt, że w całym okresie ukazywania się „DP” 
w latach 1940-1943 na jego łamach nie ma śladu ostrej rywalizacji politycznej 
i nieustannego konfliktu, jaki od 1939 roku istniał między gen. Władysławem 
Sikorskim a prezydentem Władysławem Raczkiewiczem55. Prezydent, który był 
zwolennikiem znalezienia możliwości współpracy z politykami przedwrześnio-
wej opozycji, poszedł na daleko idące ustępstwa. Ta kompromisowa postawa 
doprowadziła do skumulowania władzy wykonawczej w rękach premiera, jedno-
cześnie wodza naczelnego i ministra sprawiedliwości. Jacek Piotrowski słusznie 
zauważa, że gen. Sikorski zmonopolizował polityczne kontakty z Francuzami 
i Brytyjczykami56. „Dziennik Polski” zamieścił fotorelację przyjazdu prezydenta 
Raczkiewicza do Londynu, gdzie powitał go na dworcu król Jerzy VI. Nie wspo-
mniano jednak, że gen. Sikorski przybył do Wielkiej Brytanii kilka dni wcześniej 
samolotem wysłanym przez Churchilla. 

Łamy dziennika nie ujawniły także kryzysu rządowego, który miał miejsce 
po podpisaniu układu Sikorski-Majski w lipcu 1941 roku. Pryncypialny prezy-
dent zarzucał gen. Sikorskiemu daleko idącą samowolę decyzyjną, uważał, że 
zapisy tego porozumienia są niejasne (sprawa granic) i upokarzające (amnestia 
dla Polaków)57. Redaktorzy „DP”, przedstawiając tamte wydarzenia jako sukces 
gen. Sikorskiego, nie mylili się z punktu widzenia uratowanych setek tysięcy Po-
laków, uwięzionych na nieludzkiej ziemi. Z dzisiejszej perspektywy wiadomo, że 
sceptyczna polityka prezydenta wobec możliwości konstruktywnej współpracy 
z ZSRR była uzasadniona. Jednakże po odkryciu w 1943 roku grobów polskich 
oficerów w Katyniu zamordowanych przez NKWD, prezydent nie zajął jedno-
znacznego stanowiska w tej sprawie. Autorka zanalizowała wszystkie publikacje 
na ten temat w „DP”, źródłem żadnej z nich nie było otoczenie W. Raczkiewi-
cza58. Prezydent pod naciskiem Anglików, przy milczeniu prasy brytyjskiej po-
zornie niezależnej, ale w sprawach najwyższej wagi zawsze idącej na rządowej 

54 K. Zbyszewski, „Dziennik” to wszystko przetrwał, DPiDŻ 1960, nr 165, s. 3; ten sam tekst 
ukazał się [w:] Dopóki jest „Dziennik” – jestem…, s. 135-139.

55 E. Raczyński, W sojuszniczym Londynie, Warszawa 1989, s. 125 i n.
56 J. Piotrowski, Blaski i cienie pierwszej prezydentury na uchodźstwie (1939-1947), [w:] Pre-

zydenci i rządy RP na uchodźstwie 1939-1990. Wybrane problemy z historii polskiej emigracji, red. 
H. Taborska, M. Fleming, A. Rzegocki, Londyn 2013, s. 38 i n.; Dzienniki czynności Prezydenta RP 
Władysława Raczkiewicza 1939-1947, t. 1 i 2, oprac. J. Piotrowski, Wrocław 2004.

57 J. Piotrowski, op. cit., s. 39.
58 J. Chwastyk-Kowalczyk, Katyń na łamach londyńskiego „Dziennika Polskiego”, „Dzien-

nika Polskiego i Dziennika Żołnierza” w latach 1943-1953. Cz. 1, „Rocznik Historii Prasy Pol-
skiej” 2005, z. 2, s. 39-69.



274 Jolanta Chwastyk-Kowalczyk 

smyczy59, na temat tej zbrodni, w imię jedności sprzymierzonych, zaakceptował 
kłamstwo, że uczynili to Niemcy. Po śmierci gen. Sikorskiego „DP” nadal publi-
kował informacje na temat tej zbrodni lub konsekwencji usiłowania jej wyjaśnie-
nia przez rząd polski na obczyźnie.

Generalnie w latach 1940-1943 „DP” był elementarzem, katechizmem, 
śpiewnikiem, podręcznikiem60, pomocą w procesie asymilacji z krajami tymcza-
sowego pobytu, a następnie osiedlenia. Choć poza informowaniem próbował 
urabiać opinię Polaków, często ich bałamucił61, zdecydowanie spełnił funkcję 
integrującą Polaków w okresie II wojny światowej. Pamiętać należy również 
o tym, że najpoważniejszym wrogiem każdej społeczności funkcjonującej na ob-
czyźnie jest czas. Czas oddala ją od kraju, zaciera pamięć w zasługach, nadwątla 
więzy z elitami politycznymi i społeczeństwami kraju tymczasowego zamieszka-
nia, w co na początku wierzy większość wychodźców62. „Dziennik Polski” zdecy-
dowanie złagodził skutki tego naturalnego procesu, szczególnie dla ponad dzie-
więćdziesięciu tysięcy Polaków znajdujących się pod koniec wojny na Wyspach 
Brytyjskich63.

Można przyjąć, że poprzez prezentację na swoich łamach szerokiego wa-
chlarza zagadnień oraz pluralizm ideowy, „DP” stanowi doskonałe i wiarygodne 
źródło do badań nad losami Polaków na obczyźnie.

59 W. Pobóg-Malinowski, Najnowsza historia polityczna Polski. Okres 1939-1945, t. 3, War-
szawa 2000, s. 183.

60 J. Kowalik, Czasopiśmiennictwo…, s. 384.
61 Ibidem, s. 504.,
62 R. Habielski, Kajetan Morawski o polskiej emigracji politycznej, „Więź” 1992, nr 2, s. 82.
63 B. Czaykowski, B. Sulik, Polacy w Wielkiej Brytanii, Paryż 1961, s. 376; K. Sword, N. Da-

vies, J. Ciechanowski, The Formation of the Polish Community in Great Britain 1939-1950, Lon-
don 1989, s. 445.


