
Krzysztof Buchowski
Uniwersytet w Białymstoku

Czasopisma polskiej mniejszości narodowej 
w międzywojennej Republice Litewskiej

Journals of the Polish National Minority  
in the Interwar Republic of Lithuania

Słowa kluczowe: Republika Litewska, polska mniejszość, czasopisma, cenzura, spółka 
„Omega”

Keywords: The Republic of Lithuania, Polish minority, magazines, censorship, “Omega” 
company

Abstract

In the interwar period, Lithuania was populated by around 200 000 Poles. The Polish 
minority published several magazines. Lithuanian authorities repeatedly forced publishers to 
change the name of the most important Polish newspapers. Despite many problems, interference 
and outright censorship, Polish daily papers in Kaunas were being issued continuously for more 
than 20 years. Besides, and the most popular weekly was “Chata Rodzinna” (Family Cottage), 
a magazine addressed to the rural population. Only after the Soviet occupation and annexation of 
Lithuania in 1940 were Polish periodicals closed.

Polska prasa wydawana w Republice Litewskiej w okresie międzywo-
jennym jest cennym źródłem coraz częściej wykorzystywanym przez badaczy. 
Z wyjątkiem początkowego okresu 1919-1920 periodyki wydawane przez pol-
ską mniejszość charakteryzowały się względną stabilnością, ukazywały się aż do 
zajęcia Litwy przez Związek Radziecki latem 1940 roku. Mniejszość polska na 
Litwie liczyła około 200 tysięcy i stanowiła około 10% mieszkańców. Najwięk-
szym skupiskiem było Kowno. Stosunek władz litewskiego państwa do wszelkich 
polskich inicjatyw kulturalnych pozostawał niechętny. Większość litewskich Po-
laków postrzegano jako wynarodowionych Litwinów, zaś ziemiańsko-inteligenc-
kie elity mniejszości traktowano wręcz jako piątą kolumnę wrogiej Polski.

Czasopisma polskiej mniejszości narodowej w międzywojennej Republice Litewskiej



250 Krzysztof Buchowski

Na ziemiach litewskich centrum polskiego życia kulturalnego tradycyjnie 
było Wilno. Inne ośrodki polskie rozwijały się ze znacznie mniejszą dynamiką. 
Po zajęciu Wilna przez bolszewików w styczniu 1919 roku reszta Litwy została 
odcięta od największego miasta kraju. Tymczasowe władze litewskie zainstalo-
wały się w Kownie, w którym niemal do połowy 1919 roku władzę nadal spra-
wowała wojskowa administracja niemiecka. W tych warunkach w kowieńskim 
środowisku polskiej inteligencji o zapatrywaniach demokratycznych zrodził się 
pomysł wydawania własnej gazety. Jak wspomina jeden z inicjatorów zamierze-
nia, Czesław Stefanowicz, po uzyskaniu zezwolenia wojskowych władz niemiec-
kich przez kurtuazję powiadomiono o tym też nowo utworzone Litewskie Biu-
ro Prasowe1. Pierwszy numer „Głosu Kowieńskiego” ukazał się 9 lutego 1919 
roku. Gazeta redagowana przez Stefanowicza, Kazimierza Błażewicza, Wiktora 
Piotrowicza i Bohdana Paszkiewicza początkowo wychodziła na jednej stronie 
(następnie dwóch) trzy razy w tygodniu w nakładzie około tysiąca egzemplarzy2. 
Już w czwartym numerze z 16 lutego, z okazji pierwszej rocznicy ogłoszenia nie-
podległości Litwy, a jednocześnie w obliczu inwazji bolszewickiej (którzy w tym 
czasie zajęli blisko połowę kraju i znajdowali się około 50 kilometrów od Kow-
na), na łamach „Głosu Kowieńskiego” w imieniu Polaków zamieszczono odezwę 
deklarującą lojalność wobec wielonarodowej Litwy.

Mimo że gazeta zamieściła kilka podobnych wezwań, prasa litewska po-
witała nieprzychylnie powstanie polskiego czasopisma. W atakach przodowały 
dzienniki „Laisvė”, a zwłaszcza „Rytas”, organ nacjonalistycznej chrześcijań-
skiej demokracji, wzywający m.in. do postawienia pod sąd wojenny ludzi, któ-
rzy w trudnych dniach ojczyzny ośmielili się wydawać czasopismo w języku 
polskim. W lokalu redakcji „Głosu Kowieńskiego” doszło do rewizji litewskiej 
policji, zdarzały się przypadki odbierania czasopisma gazeciarzom i ich niszcze-
nia3. „Głos Kowieński” ukazywał się przez dwa miesiące. W marcu 1919 roku 
został zamknięty przez coraz bardziej samodzielne władze litewskie. Pretekstu 
dostarczył jeden z artykułów sugerujący, iż najlepszym dla Litwy rozwiązaniem 
byłoby państwowe połączenie się z Polską.

Wkrótce ten sam zespół uzyskał jednak zgodę na wydawanie dziennika 
pod innym tytułem: „Ziemia Kowieńska”. Pierwszy numer ukazał się z datą 

1 „Dzień Polski”, 11.02.1939.
2 B. Paszkiewicz, Pod znakiem „Omegi”, Warszawa 2003, s. 101-120; por. J. Wróblewski, 

Polska prasa, „Warmia i Mazury” 1990, nr 2; A. Paczkowski, Prasa polonijna w latach 1870-1939, 
Warszawa 1977, s. 132.

3 „Rytas”, 3.03.1919; wspomnienia Stefanowicza zawarte w „Dniu Polskim”, 11.02.1939; 
por. M. Jackiewicz, Polskie życie kulturalne w Republice Litewskiej 1919-1940, Olsztyn 1997, 
s. 21.



251Czasopisma polskiej mniejszości narodowej w międzywojennej Republice Litewskiej

16 kwietnia 1919 roku4. Od początku zmorą wydawców były kłopoty finansowe. 
W rezultacie zdarzały się nawet kilkutygodniowe przerwy w ukazywaniu się ga-
zety. Sytuacja poprawiła się, kiedy latem 1919 roku zaczęły docierać nieoficjalne 
dotacje z Warszawy. Polskie władze, siłami kowieńskiego okręgu Polskiej Or-
ganizacji Wojskowej, usiłowały w tym czasie przeprowadzić w Kownie zamach 
stanu. Akcja nie powiodła się, a w konsekwencji prewencyjnych zatrzymań nie-
mal cały zespół redakcyjny polskiej gazety znalazł się w aresztach. Po zwolnie-
niu Czesław Stefanowicz własnym sumptem wznowił wydawanie „Ziemi Ko-
wieńskiej”, której kolejny numer, chociaż ostro pocięty przez cenzurę, ukazał się 
już 21 września 1919 roku.

Ratunkiem dla coraz bardziej zadłużonego Stefanowicza stała się współ-
praca z kręgami ziemiańskimi. Polscy ziemianie doszli do wniosku, iż wobec 
perspektywy umacniania się niepodległości Litwy i groźby wprowadzenia refor-
my rolnej, należy stworzyć własną reprezentację polityczną i wziąć udział w wy-
borach do litewskiego parlamentu – Sejmu. Taka postawa spotkała się z pełną 
aprobatą i finansowym wsparciem Warszawy. Wiosną 1920 roku zdominowany 
przez ziemian polski komitet wyborczy w Kownie przejął wydawanie „Ziemi 
Kowieńskiej”, która stała się właściwie jedynym organem polskiej propagan-
dy przedwyborczej. Wzrosły nakład i objętość gazety, wiele wysiłku włożono 
w kolportaż poza Kownem. Litewskie władze z niepokojem śledziły rozszerza-
jącą się polską akcję wyborczą. Aby przeciąć wątpliwości, zastosowano metodę 
najprostszą – pod byle pretekstem zakazano wydawania „Ziemi Kowieńskiej”. 
Na jej wznowienie zezwolono dopiero po wyborach do Sejmu, nakazano jednak 
zmienić nazwę. Pierwszy numer „Dziennika Kowieńskiego” ukazał się 4 maja 
1920 roku.

Pod taką nazwą gazeta wychodziła tylko pięć miesięcy. Władze zakazały 
jej wydawania we wrześniu, podczas starć polsko-litewskich na Suwalszczyźnie. 
Warto wspomnieć, iż od momentu przejęcia przez Litwinów Wilna z rąk bolsze-
wików w końcu sierpnia, polski dziennik był w Winie po prostu rozchwytywany, 
jego nakład wyjątkowo dochodził wtedy do ośmiu tysięcy egzemplarzy.

Po wielu staraniach ta sama redakcja już w październiku 1920 roku rozpo-
częła wydawanie „Gazety Kowieńskiej”, która tym razem przetrwała tylko trzy 
tygodnie i została zlikwidowana na fali antypolskich nastrojów po akcji gen. Lu-
cjana Żeligowskiego. Wreszcie 13 listopada uzyskano zgodę na uruchomienie 
„Gońca Kowieńskiego”, wychodzącego do początków sierpnia 1921 roku, kiedy 
to czasopismo również zostało zlikwidowane przez władze.

4 V. Urbonas, Lietuvių periodinė spauda. Raidos istorija ir dabartis, Trakai-Vilnius 1995, 
s. 72.



252 Krzysztof Buchowski

Dłuższy żywot zapewnił sobie ukazujący się od 10 sierpnia 1921 roku 
„Dzień Kowieński”, redagowany w dalszym ciągu przez Stefanowicza i Pasz-
kiewicza. W tym samym roku współpracę z nim nawiązał Władysław Wielhor-
ski. Z jego przyjściem w dzienniku pojawiła się wysokiej próby publicystyka 
polityczna. Odważne artykuły Wielhorskiego i jego polemiki z oficjalną prasą 
sprawiły, iż w 1923 roku władze pod byle pretekstem doprowadziły do wydalenia 
dziennikarza z Litwy do Polski. Wielhorski osiadł w Wilnie, gdzie został dyrek-
torem Instytutu Naukowo-Badawczego Europy Wschodniej oraz wykładowcą 
Uniwersytetu Stefana Batorego. 

W tym czasie funkcję redaktora naczelnego „Dnia Kowieńskiego” na dłu-
gie lata przejął Bohdan Paszkiewicz. Wraz ze stabilizacją polityczną Litwy sta-
bilizowała się również sytuacja polskiej gazety. Wzrastały objętość (do czterech 
stron) i nakład, nieprzekraczający jednak trzech tysięcy egzemplarzy. Środki na 
wydawanie gazety pochodziły głównie z dotacji z Polski, dostarczanych dzięki 
pośrednictwu banków łotewskich lub niemieckich, a niekiedy nawet przez zie-
loną granicę. Od 1923 roku oficjalnie właścicielem i wydawcą „Dnia Kowień-
skiego”, jak i później innych tytułów, była spółka „Omega”, która zakupiła także 
własną drukarnię, którą nazwano „Prima”.

Jeszcze w marcu 1922 roku uruchomiono wydawnictwo ilustrowanego 
tygodnika „Strzecha Rodzinna” (od września 1923 roku już jako „Chata Rodzin-
na”), przeznaczonego dla odbiorców wiejskich, wydawanego w około ośmiu ty-
siącach egzemplarzy, bardzo popularnego wśród kowieńskich Polaków. Następ-
nie przystąpiono do wydawania religijnego dwutygodnika „Dzwon Świąteczny”, 
który przetrwał do 1934 roku, a zlikwidowano go ze względów oszczędnościo-
wych. W 1932 roku jako comiesięczny dodatek do „Chaty Rodzinnej” pojawiło 
się pisemko „Światek Dziecinny”, redagowane przez dwie utalentowane nauczy-
cielki po studiach w Polsce: Krystynę Szukszciankę i Martę Burbiankę, później-
szego profesora Uniwersytetu Wrocławskiego5.

Popularna „Chata Rodzinna” była jedynym polskim czasopismem, które 
już od połowy lat 20. nie przynosiło strat finansowych. Tygodnik ten obok przy-
stępnie pisanej publicystyki zamieszczał artykuły na tematy rolnicze, gawędy 
i opowiadania, informacje ze świata, fragmenty twórczości literackiej, listy od 
czytelników i wszelkiego rodzaju porady.

Polska prasa, podobnie jak wydawnictwa litewskie, podlegała ścisłej cen-
zurze prewencyjnej. Paszkiewicz wspominał, iż ze względów technicznych nie 

5 J. Wróblewski, Polska prasa, „Warmia i Mazury” 1990, nr 2; Ibidem, Krystyna Szukszcian-
ka, czyli Ciocia Zosia ze „Światka Dziecinnego”, „Tygodnik Polski” 1989, nr 35; Ibidem, Profesor 
Marta Burbianka, „Warmia i Mazury” 1989, nr 14.



253Czasopisma polskiej mniejszości narodowej w międzywojennej Republice Litewskiej

zawsze dawało się ukryć ingerencje cenzorskie, przeto „Dzień Kowieński” po 
zakwestionowanych notatkach i artykułach często wychodził z „białymi plama-
mi”. Po pewnym czasie władze zabroniły pozostawiania pustych miejsc. „Dzień 
Kowieński” rozpoczął zatem wypełnianie luk powtarzanymi wielokroć ogłosze-
niami własnej drukarni, rozkładem jazdy pociągów lub dowcipami czerpanymi 
z przedwojennej antologii. Polską prasę dodatkowo nękano rozlicznymi grzyw-
nami nakładanymi przez kowieńskiego komendanta wojennego. Redakcje rato-
wały się wprowadzeniem znanej instytucji formalnego wydawcy, tzw. sitzredak-
tora, który odsiadywał kary aresztu w zamian za nieopłacone grzywny6. Kary za 
niestosowanie się do rozporządzeń władz były stosunkowo wysokie. Przykłado-
wo redaktor „Dnia Kowieńskiego” za pozostawienie pustego miejsca w gazecie 
z 27 maja 1930 roku został ukarany grzywną trzech tysięcy litów z zamianą na 
dwa miesiące aresztu.

Rocznica akcji generała Żeligowskiego, 9 października, była corocznie 
dniem wileńskiego święta, podczas którego w całym kraju Litwini manifestowa-
li łączność z utraconą stolicą i niechęć do polskiego zaborcy litewskiej stolicy. 
Nierzadko w tym dniu dochodziło także do bardziej lub mniej spontanicznych 
akcji przeciwko miejscowym Polakom. Niecodzienną formą walki z „Dniem Ko-
wieńskim” stało się... wydanie przez nieznanych sprawców bardzo starannie sfał-
szowanego numeru polskiego dziennika (z datą 9 października 1925 roku), który 
trafił do prenumeratorów spoza Kowna. Na pierwszej stronie, wydrukowanej 
z okazji święta w żałobnej ramce, nawoływano czytelników do ofiar pieniężnych 
na rzecz akcji wyzwolenia Wilna. O całej aferze redakcja dowiedziała się dopiero 
po kilku dniach od zaintrygowanych czytelników.

Mimo licznych kłopotów jedyny polski dziennik rozwijał się. Jeszcze 
w 1926 roku podwoił objętość, poprawiła się też jakość druku. Redakcja wię-
cej miejsca zaczęła poświęcać tematyce społeczno-kulturalnej, na łamach gazety 
pojawiły się fragmenty poezji i prozy, eseistyka, a także wartościowe przedruki 
z prasy polskiej i niemieckiej. 

We wrześniu 1930 roku „Dzień Kowieński” odniósł spektakularny sukces. 
Z okazji szeroko obchodzonego w Litwie święta pięćsetlecia śmierci wielkiego 
księcia Witolda ukazało się jubileuszowe wydanie czasopisma, w którym ory-
ginalne teksty zamieścili wybitni polscy historycy, m.in. Oskar Halecki, Fryde-
ryk Papée, Ludwik Kolankowski i Jan Konstanty Dąbrowski. Specjalny numer 
miał podwójną objętość i bardzo staranną oprawę graficzną. Jak wspomina polski 

6 B. Paszkiewicz, op. cit., s. 129.



254 Krzysztof Buchowski

działacz z Litwy, Wiktor Budzyński, był to jedyny wypadek, że „Dzień Kowień-
ski” był w Kownie rozchwytywany przez litewskich nabywców7.

W kwietniu 1927 roku wyszedł nowy tytuł – „Iskry”, które jako dwutygo-
dnik, a następnie miesięcznik ukazywały się do czerwca 1934 roku w nakładzie 
500-700 egzemplarzy. „Iskry” były pismem akademickim, skierowanym głównie 
do młodej inteligencji o zapatrywaniach krajowych.

W styczniu 1935 roku wybuchła afera z tytułem polskiego dziennika – 
„Dnia Kowieńskiego”. Kowieński komendant wojskowy 19 stycznia wydał roz-
kaz, w którym – na podstawie dosyć dowolnej interpretacji ustawy o ochronie 
narodu i państwa – zakazał stosowania języków przeróżnych okupantów w pisow-
ni nazw miejscowych, nazw ulic oraz nazwisk na etykietach, w prasie i w ogło-
szeniach. Od tej pory należało używać wyłącznie pisowni litewskiej. Zgodnie 
z decyzją „Dzień Kowieński” nie mógł się już ukazać pod swoją nazwą. Redak-
cja przez ponad tydzień wypuszczała numery zatytułowane „Dzień Wtorkowy”, 
„Dzień Środowy” itd. Polakom proponowano tytuł „Dzień Kaunaski”. W „Dniu 
Wtorkowym” we wszystkich tytułach notatek i artykułów zmieniano nazwy 
miejscowe na litewskie. Jeden z tytułów brzmiał np. „Walne zebranie «Sparty» 
w Kaunas”. Po kilku jednodniówkach polski dziennik przestał się w ogóle uka-
zywać. Jednocześnie Polacy poprosili o ekspertyzę litewskich i polskich języ-
koznawców, którzy zgodnie uznali bezzasadność rozporządzenia w stosunku do 
języka polskiego na Litwie. Ostatecznie, demonstrując wolę kompromisu, Polacy 
zmienili nazwę gazety, która 27 lutego wyszła jako „Dzień Polski”. Tę wersję 
zaakceptowały również litewskie władze.

Już wkrótce, w kwietniu 1935 roku litewskie gazety żywo emocjonowa-
ły się incydentem z udziałem studentów kowieńskiego uniwersytetu – Adama 
Dowgirda i Anatola Paszkiewicza. Powodem awantury stało się zamieszczenie 
w satyrycznym czasopiśmie „Kuntaplis” karykatury przedstawiającej marszałka 
Piłsudskiego klęczącego przed Hitlerem. Trawestujący Rotę podpis głosił: Nowy 
hymn Polski: dajmy by Niemiec pluł nam w twarz i dzieci nam germanił. Studenci 
poczuli się urażeni. Obaj udali się do redaktora gazety, a Dowgird go spolicz-
kował. Incydent przeszedłby prawdopodobnie bez większego echa, gdyby nie 
notatka w „Dniu Polskim”, którą z kolei za obraźliwą dla Litwinów uznała litew-
ska prasa, rozpętując prawdziwą burzę oskarżeń pod adresem krewkich studen-
tów, „Dnia Polskiego” i całej polskiej mniejszości8. Dziennik „Lietuvos Žinios” 

7 W. Budzyński, Ze wspomnień dwudziestolecia w Republice Litewskiej, Biblioteka Osso-
lineum, t. 2, mps, s. 94; „Dzień Kowieński”, 6-8.09.1930 (nr jubileuszowy); por. M. Jackiewicz, 
op. cit., s. 32.

8 Notatka brzmiała: Umieszczoną w ostatnim numerze litewskiego pisma humorystyczne-
go „Kuntaplis” karykatura wywołała w polskim społeczeństwie wielkie oburzenie. Jak słychać, 



255Czasopisma polskiej mniejszości narodowej w międzywojennej Republice Litewskiej

informował o incydencie w artykule zatytułowanym Wybryk piłsudczyka9. Polską 
gazetę zaatakowano za brak jednoznacznego potępienia incydentu, a jej redak-
tora, Bohdana Paszkiewicza, za tę postawę wykluczono z Litewskiego Związku 
Dziennikarzy10.

W połowie lat 30. w środowisku liderów polskiej mniejszości doszło do 
poważnego konfliktu. Jego owocem był rozłam na starych, skupionych wokół 
tradycyjnych ziemiańskich elit, oraz młodych, orientujących się na ścisłą współ-
pracę z polskimi władzami. W rezultacie interwencji nieformalnego wysłanni-
ka polskiego MSZ do Kowna, Tadeusza Katelbacha, w grudniu 1935 roku mło-
dzi przejęli wydawanie „Dnia Polskiego”. Ze stanowiska redaktora naczelnego 
usunięto Bohdana Paszkiewicza, na którego miejsce wprowadzono Edmunda 
Jakubowskiego (dużo później czytelnikom paryskiej „Kultury” znanego jako 
Żagiell). Pod jego redakcją, korzystając z hojnego wsparcia Warszawy, „Dzień 
Polski” przeżył okres wyjątkowej pomyślności. Ponownie zwiększono objętość 
(do ośmiu, okresami nawet dwunastu stron). Jesienią 1936 roku dziennik wśród 
swoich czytelników ogłosił konkurs na nowelę. Inicjatywa spotkała się z niespo-
dziewanie dużym odzewem. Do marca 1937 roku do redakcji napłynęło ponad 
pięćdziesiąt prac z całej Litwy, a nawet z zagranicy (z Niemiec i Łotwy). Nagro-
dzone nowele opublikowano na łamach gazety. Kolejną inicjatywą redaktorów, 
niedokończoną z powodu wybuchu wojny, był projekt wydania monumentalnego 
albumu fotografii polskich dworów na Litwie11. 

Jeszcze w lipcu 1935 roku z inicjatywy Katelbacha ukazał się pierwszy nu-
mer miesięcznika, następnie dwutygodnika „Głos Młodych”, który propagował 
tezę o konieczności podporządkowania interesów litewskich Polaków aktualne-
mu politycznemu zapotrzebowaniu Warszawy12. Na łamach nowego czasopisma 
publikowano bardzo wiele informacji o Polsce i jej współczesnych problemach. 
Do tej pory – pisze badacz Mieczysław Jackiewicz – żadne z pism polskich na 
Litwie nie zdobyło się na odwagę, by tak szeroko pisać o Polsce, jej kulturze 
i historii. Redakcji „Głosu Młodych” chodziło o wychowanie nowego Polaka 

pewien student Polak udał się do jednego z redaktorów – wydawców „Kuntaplisa” i wyraził swój 
protest w formie równie dosadnej, jak dotkliwej („Dzień Polski”, 3.04.1935).

9 „Lietuvos Žinios”, 5.04.1935.
10 T. Katelbach, Za litewskim murem, Warszawa 1938, s. 221; sprawę A. Dowgirda i A. Pasz-

kiewicza opisał „Dzień Polski”, 13.04.1935; por. „Sprawy Narodowościowe” 1935, nr 1-2; karyka-
tura reprodukowana vide K. Buchowski, Panowie i żmogusy. Stosunki polsko-litewskie w między-
wojennych karykaturach, Białystok 2004, s. 201.

11 M. Jackiewicz, op. cit., s. 36.
12 „Głos Młodych” 1935, nr 1 i 2; por. M. Jackiewicz, op. cit., s. 64-66.



256 Krzysztof Buchowski

litewskiego, który uczuciowo byłby związany z Polską13. Trzeba przyznać, iż za-
mysł ten w dużej mierze się powiódł.

W rękach dotychczasowych ziemiańskich elit pozostała nadal popularna 
i przynosząca dochód „Chata Rodzinna”. W sierpniu 1937 roku Bohdan Pasz-
kiewicz, były redaktor „Dnia Polskiego” i jednocześnie przewodniczący robot-
niczego Związku Ludzi Pracy, zdołał doprowadzić do wydania efemerycznego 
tygodnika „Nasze Słowo”, redagowanego w formule dziennika i wypełniane-
go wiadomościami oraz publicystyką społeczną głównie jego autorstwa. Mimo 
permanentnych kłopotów finansowych tygodnik ten przetrwał do czerwca 1938 
roku14.

Po polskim ultimatum i nawiązaniu polsko-litewskich stosunków dyplo-
matycznych w marcu 1938 roku w położeniu polskiej prasy w Litwie nie zaszły 
zasadnicze zmiany. Prawdziwe kłopoty rozpoczęły się wraz z upadkiem Polski 
we wrześniu 1939 roku oraz przejęciem Wileńszczyzny przez Litwę. W naturalny 
sposób zamarły dotacje z Polski i wszystkie tytuły musiały utrzymywać się same, 
co oznaczało powrót kłopotów finansowych.

Wyjątkiem była „Chata Rodzinna”. W grudniu 1939 roku litewskie MSW 
zwróciło się do redakcji z propozycją pomocy w znacznym rozszerzeniu kolpor-
tażu tygodnika na Wileńszczyźnie w zamian za rozbudowanie działu informacji 
o współczesnej Litwie. Władze deklarowały nawet stosowne subsydia w celu 
pokrycia zwiększonych kosztów druku i kolportażu. Ostatecznie redakcja od-
mówiła w obawie, iż litewskie warunki w praktyce doprowadzą do całkowitego 
uzależnienia od rządowego mocodawcy. „Chata Rodzinna” i tak prosperowała 
w tym czasie dobrze, osiągając ponad dziesięć tysięcy nakładu rozprowadzanego 
również na Wileńszczyźnie15. Dla tysięcy cywilnych i wojskowych uchodźców 
z Polski, a także mieszkańców Wileńszczyzny, nieznających litewskich realiów, 
zarówno „Chata Rodzinna”, jak i „Dzień Polski” odgrywały w tym czasie bardzo 
ważną rolę skrzynki kontaktowej i cennego źródła informacji. 

Ten aspekt doceniały polskie władze emigracyjne, jak i przywódcy wileń-
skiego podziemia. W pierwszych tygodniach 1940 roku do Kowna przyjechał 
wysłannik polskiego rządu na uchodźstwie prof. Adam Żółtowski. Przekazana 
przez niego dotacja dla polskich organizacji miała służyć m.in. zwiększeniu na-
kładu obu najważniejszych czasopism oraz jeszcze szerszemu ich kolportażowi 
na Wileńszczyźnie.

13 M. Jackiewicz, op. cit., s. 67.
14 „Nasze Słowo” 1937, nr 1.
15 E. Romer, Dziennik 1939, mps (odpis w zbiorach autora), s. 69.



257Czasopisma polskiej mniejszości narodowej w międzywojennej Republice Litewskiej

Jednak w litewskich koncepcjach postępowania wobec Polaków, tak na 
Wileńszczyźnie, jak i wobec dawnej mniejszości na Kowieńszczyźnie, ostatecz-
nie zwyciężyło nastawienie nacjonalistyczne. W przejętym od władz sowieckich 
Wilnie rozpoczęto intensywną akcję lituanizacyjną. Wkrótce także przykręcono 
śrubę polskiej mniejszości na Kowieńszczyźnie. Pod pretekstem konieczności 
oszczędzania papieru uderzono w polskie czasopisma. Jeszcze w końcu stycznia 
1940 roku redakcja „Głosu Młodych” została powiadomiona przez MSW o decy-
zji zamknięcia tygodnika. Nie przyniosły rezultatu liczne odwołania16. Na począt-
ku marca ministerstwo zakazało wydawania „Chaty Rodzinnej”. W tym przypad-
ku intencje władzy były bardzo przejrzyste. „Chata Rodzinna” miała stosunkowo 
duży nakład i grono wiernych prenumeratorów, którym natychmiast, bez pytania 
o zgodę, zaczęto wysyłać nowy polskojęzyczny tygodnik „Nowe Słowo Rolni-
cze”, wydawany dzięki rządowym dotacjom. Grono ziemiańskie prywatnymi ka-
nałami bezskutecznie interweniowało w sprawie „Chaty Rodzinnej” nawet u pre-
miera. Oczywiście oprócz polskich czasopism zawieszono w tym czasie również 
kilka innych litewskich, jednak kiedy na początku maja kryzys papierowy minął, 
wydawanie niemal wszystkich z nich wznowiono. Nie zezwolono na ponowny 
druk „Głosu Młodych” i „Chaty Rodzinnej”. Spośród polskich czasopism nadal 
wychodził jedynie „Dzień Polski”.

W dniu 15 czerwca 1940 roku do Kowna wkroczyła Armia Czerwona. 
Niepodległa Litwa przestała istnieć. „Dzień Polski” ukazywał się jeszcze do 
26 lipca 1940 roku, następnie został zastąpiony polskojęzyczną, ale już sowiecką 
„Gazetą Ludową” wydawaną w Wilnie. Ta ostatnia 13 sierpnia w następujący 
sposób uzasadniała decyzję o likwidacji „Dnia Polskiego”: Minister spraw we-
wnętrznych zamknął wychodzący w Kownie dziennik w języku polskim pt. „Dzień 
Polski”. Dziennik ten, wychodzący w Kownie, jak i jego poprzednik „Dzień Ko-
wieński”, był troskliwym obrońcą praw przeżytego ziemiaństwa oraz strażnikiem 
przeżytych tradycji i przywilejów ziemiaństwa. Sprawy ludu dziennikowi temu 
były zawsze obce. Czytelnikami jego byli jedynie ostatni Mohikanie reakcyjnej 
arystokracji. Prócz tego „Dzień Polski” nie unikał również szerzenia ducha pol-
skiego szowinizmu, starając się w ten sposób przeszkodzić wzorowemu i zgodne-
mu współżyciu narodowości na Litwie17. Po dwudziestu jeden latach polska prasa 
w Kownie przestała istnieć razem z niepodległą Litwą.

16 „Chata Rodzinna” 1940, nr 7 i 9.
17 Cyt. za: M. Jackiewicz, op. cit., s. 45.


