
35

Daniel  Boćkowski

Uniwersytet w Białymstoku 
ORCID: 0000-0002-0444-6849

OPERACJA JAKOV KEDMI – 
NA FRONCIE WOJEN DEZINFORMACYJNYCH KREMLA

A b s t r a k t

Celem pracy jest opisanie sposobu budowania przez Federację Rosyjską wielo­
poziomowych platform służących realizowaniu operacji inspiracyjnych i dez­
informacyjnych skierowanych do rosyjskojęzycznej ludności państw bałtyckich, 
Ukrainy oraz Izraela. Jest to case study konkretnej operacji realizowanej aktywnie 
w roku 2020 i 2021.

S ł o w a  k l u c z o w e :  rosyjskie operacje dezinformacyjne, budowa struktur dez­
informacyjnych, Jakov Kagan, fake news.

A b s t r a c t

This article is devoted to describing how the Russian Federation builds multi-level 
platforms for carrying out inspirational and disinformation operations directed 
at the Russian-speaking population of the Baltic states, Ukraine and Israel. It is 
a case study of an operation that was being actively implemented in 2020 and 2021.

K e y w o r d s :  Russian disinformation operations, building disinformation struc­
tures, Jakov Kagan, fake news.

Daniel Boćkowski
Daniel Boćkowski
Operacja Jakov Kedmi – na froncie wojen dezinformacyjnych Kremla
Operacja Jakov Kedmi – na froncie wojen dezinformacyjnych Kremla

•

•



Daniel Boćkowski

36

Wstęp

Na początku grudnia 2020 r., analizując działania dezinformacyjne przeciwko 
Swiatłanie Cichanouskiej, natrafiłem na portal o dziwnej nazwie smiruss.ru, 
gdzie znalazł się tekst o intrygującym tytule Литва, лишившись транзита, 
вдруг перестала считать Тихановскую президентом1. W omawianym 
tekście roiło się wprost od kłamstw i dezinformacji. Pierwszym, które rzu­
cało się w oczy, było określenie prezydent Litwy „liderem byłej Litewskiej 
Socjalistycznej Republiki Sowieckiej”, co jednoznacznie identyfikowało po­
tencjalnego „autora” i źródło tego fake newsa. Był tam też wątek polski. Au­
tor, podkreślając rosnącą awersję władz Litwy do Swiatłany Cichanouskiej, 
stwierdził, że nie jest wykluczone, iż „litewska przywódczyni zaproponuje 
Cichanouskiej przeprowadzkę do Polski, gdzie Polacy dali jej dom, a ona 
udzieli pomocy strajkującym Polkom w walce o sprawiedliwość”. Łączenie 
protestów na Białorusi z ostrą retoryką antypolską to dziś jeden z elementów 
narracji Rosji i Białorusi.

Przy okazji wstępnej analizy strony znalazłem także artykuł o rzekomym 
szturmie amerykańskich sił specjalnych na serwery Dominion Voting we 
Frankfurcie nad Menem, który powiela najbardziej absurdalne teorie spiskowe 
Alexa Jonesa2, oraz krótką charakterystykę attaché obrony USA w Warszawie, 
wypowiadającego się wrogo wobec Rosji, poprzedzoną uwagą, że jest on 
naturalnym kandydatem na to miejsce w Polsce, gdyż nasz kraj jest jednym 
z najmniej przyjaznych Rosji, a Polacy nie tak dawno „z dumą” błagali USA 
o odebranie części polskich ziem pod amerykańską bazę, oferując 2 mld do­
larów na budowę Fortu Trump3.

	 1	 Литва, лишившись транзита, вдруг перестала считать Тихановскую прези­
дентом, https://smiruss.ru/litva‑lishivshis-tranzita‑perestal [dostęp: 20.12.2020].

	 2	 О штурме американского армейского спецназа на центр ЦРУ во Франкфурте­
‑на-Майне, https://smiruss.ru/o-shturme‑spetsnazom-armii [dostęp: 10.01.2021].

	 3	 Военный атташе США в Польше: «у русских нет права считать себя рав­
ными американцам», https://smiruss.ru/voennyj‑attashe-ssha-v-polshe [dostęp: 
10.01.2021].



 Operacja Jakov Kedmi – na froncie wojen dezinformacyjnych Kremla

37

Materiały te, ulokowane wśród różnych informacji dotyczących proble­
matyki ukraińskiej, amerykańskiej oraz państw bałtyckich i Polski, wskazy­
wały na celowe działania dezinformacyjne i inspiracyjne, zwłaszcza kiedy 
w wyniku wielotygodniowego śledztwa udało się zidentyfikować wielo­
poziomową operację dezinformacyjną realizowaną przez szereg powiązanych 
ze sobą stron internetowych, portali komunikacyjnych oraz portali społecz­
nościowych. Odszukanie licznych informacji udało się z powodu drobnych 
błędów poczynionych przez twórców na początku tworzenia tej struktury. 
Całe śledztwo prowadzone było na początku 2021 r., kiedy operacja była za­
awansowana, co oznacza, że wszystkie przywołane dane kont, adresy i nicki 
w serwisach społecznościowych odnoszą się do tego okresu4. Z zebranych 
materiałów wynika, że stoją za nią najprawdopodobniej przedstawiciele ro­
syjskich lub białoruskich służb specjalnych, ewentualnie zaangażowany jest 
wynajęty przez nie prywatny kontraktor. 

Cel i problemy badawcze

Celem opracowania jest przedstawienie jednej, stosunkowo niewielkiej ope­
racji budowania przez Federację Rosyjską, najwyraźniej przy wsparciu bia­
łoruskich służb specjalnych, złożonej struktury stron internetowych oraz 
kont w mediach społecznościowych służących za źródło do rozpowszech­
niania potrzebnej w danej chwili dezinformacji. Działanie to nie jest typową 
operacją wpływu, nie jest też fabryką trolli opisywaną m.in. przez Jessikkę 
Aro w książce Trolle Putina5 lub przedstawioną w filmie dokumentalnym 
Fabryka trolli6. System połączonych kont służył w zasadzie jako zaplecze 
dla mającego duże zasięgi na Facebooku i Telegramie konta prowadzonego 

	 4	 W połowie 2021 r. wiele z tych błędów zostało „załatanych”, zaś Facebook, na pod­
stawie raportów, wyeliminował jedną z kluczowych części operacji – największą 
ze stron prowadzonych rzekomo przez Jakova Kedmiego.

	 5	 J. Aro, Trolle Putina, Warszawa 2020.
	 6	 Fabryka trolli, reż. J. Gottscham, https://www.filmweb.pl/film/Fabryka+trolli‑2018‑ 

-831262 [dostęp: 10.01.2021].



Daniel Boćkowski

38

rzekomo przez Jakova Kedmiego i to ono pełniło funkcję wzmacniacza, ge­
nerując zasięgi dla wybranych materiałów pojawiających się w tym systemie 
naczyń połączonych.

Głównym problemem badawczym jest opisanie oraz pokazanie na kon­
kretnym przykładzie, w jaki sposób buduje się sieć o charakterze inspiracyj­
nym obliczoną na wykorzystanie w trakcie różnorodnych operacji. W chwili, 
kiedy potrzebna jest zmasowana operacja dezinformacyjna lub inspiracyj­
na, uruchamia się tego typu kanały, wpływając na opinię publiczną. W tym 
konkretnym przypadku chodzi o rosyjskojęzycznego odbiorcę na Ukrainie, 
w krajach bałtyckich oraz – co niezwykle istotne – w Izraelu, gdyż do operacji 
wybrano postać znaną rosyjskojęzycznej diasporze w Izraelu.

W niniejszym opracowaniu posłużono się badaniami analitycznymi, wy­
korzystując dedukcję i modelowanie konceptualne, opierając się na specjalnie 
wybranym studium przypadku.

Operacja Jakov

Kto stoi za pierwszym z odnalezionych zimą 2020 r. portali – www.smiruss.ru – 
oraz publikowanymi tam materiałami, które bez wątpienia są elementem 
wojny informacyjnej Federacji Rosyjskiej? Przeglądając go, nie znalazłem 
żadnych informacji o jego wydawcy. Nie ma adresów kontaktowych, tele­
fonów i maili. Kompletnie nic. Niczego nie dowiemy się także o właścicielu 
domeny, korzystając z popularnej wyszukiwarki who.is ani jej siostrzanego 
serwisu reg.ru. Wszelkie dane właściciela zostały zastrzeżone. Z kolei urlscan.
io informuje nas, że IP było hostowane przez firmę DDOS‑GUARD w Federa­
cji Rosyjskiej. Analizując uważnie zamieszczone tam materiały, zauważymy, 
że nie ma praktycznie żadnego autora, podane jest tylko „źródło” InfoRuss, 
czasem też można znaleźć informację, że autorem tekstu jest np. Mikołaj 
Kopernik albo Giordano Bruno.

Na pytanie wyszukiwarki o InfoRuss pojawił się portal o tej nazwie www.
inforuss.info zrobiony na identycznym CMS, jak wspomniany wyżej portal 
smiruss.ru. Nieprzypadkowe wydają się także nazwy obu portali. Publikują 



 Operacja Jakov Kedmi – na froncie wojen dezinformacyjnych Kremla

39

one po kilka, kilkanaście postów dziennie, większość stanowią materiały po­
święcone Rosji, Ukrainie, USA i Europie Zachodniej. Dobór tematów, sposób 
prowadzonej narracji oraz zawarte w nich fałszerstwa i przekłamania wska­
zują, iż celem portali są działania dezinformacyjne ukierunkowane na Polskę, 
państwa bałtyckie i Ukrainę, a także Europę Zachodnią, USA i NATO. Na 
stronach znajdziemy także bardzo dużo informacji o rosyjskiej polityce i racji 
stanu oraz przedruki wystąpień medialnych czołowych rosyjskich dzienni­
karzy i politologów.

Co istotne, smiruss.ru na pierwszy rzut oka wydaje się portalem mirro­
rem inforuss.info, gdyż nie znalazłem żadnego tekstu publikowanego z adno­
tacją SmiRuss na tym drugim. Kiedy jednak uważnie się im przyjrzymy, oka­
że się, że teksty zamieszczone na obu nie są identyczne. Dla każdego z portali 
opracowuje się zupełnie inne materiały, z tym, że w obu przypadkach jako 
źródło podane jest InfoRuss. Nieco więcej wiemy także o domenie inforuss.
info, gdyż znajdziemy tam mail kontaktowy inforuss2018@gmail.com. Data 
umieszczona w adresie wskazuje prawdopodobnie na moment rozpoczęcia 
całej operacji. Ten adres doprowadził mnie do znanego rosyjskiego naukowca 
i analityka Jewgienija Satanowskiego, założyciela i prezesa Centrum Badaw­
czego „Instytut Bliskiego Wschodu”, który na początku 2020 r. wsławił się 
w czasie programu Wieczór z Władimirem Sołowiowem stwierdzeniem, że 
Stalin nie zrobił niczego nagannego, nakazując wymordowanie polskich 
oficerów wziętych do niewoli we wrześniu 1939 r.7 Na jego drugiej stronie 
na Instagramie [satanovskiie], założonej w lutym 2020 r., adres ten podany 
został jako mail kontaktowy, co mogłoby sugerować, że za stroną info­
russ.info oraz jej klonem smiruss.ru stoi właśnie Satanowski. Kiedy jednak 
przyjrzałem się temu, co o domenie inforuss.info mówiło reg.ru, zrobiło się 
ciekawie.

Z istniejących wówczas danych, które z niewiadomych powodów nie 
zostały ukryte, tak jak w przypadku smiruss.ru, można było się dowiedzieć, że 

	 7	 Rosyjski komentator polityczny chwali Stalina za mord w Katyniu, TVP Info, 
22.01.2020, https://www.tvp.info/46309610/jewgienij‑satanowski-usprawiedliwia­
‑katyn-i-chwali‑stalina-wieszwiecej [dostęp: 20.02.2021].



Daniel Boćkowski

40

domenę zarejestrowała Mariya Schipkova, której „biuro” mieściło się w Brze­
ściu przy ulicy Leningradzkiej 37, zaś administratorem strony był Husakou 
Mikhail, którego „biuro” także mieściło się pod podanym wyżej adresem8. 
Wspomniana Mariya Schipkowa, albo ktokolwiek inny posługujący się tymi 
danymi, wpisała przy okazji rejestracji mail kontaktowy wasa0007@yandex.
ru, dzięki któremu zidentyfikowałem, że jest ona posiadaczką 14 innych kont. 
Poza tym o osobie tej praktycznie nie ma żadnych informacji. Z kolei rzekomy 
administrator tego dużego dezinformacyjnego portalu Husakou Mikhail miał 
pod wskazanym adresem zarejestrowaną firmę ATXTOP [www.atxtop.by], 
zajmującą się sprzedażą maszyn rolniczych, która była filią analogicznej firmy 
rolniczej mieszczącej się w Smoleńsku. Obie mają swoje strony internetowe 
o nieco zbliżonej szacie graficznej. Kiedy wejdziemy na stronę firmy‑matki 
ze Smoleńska [www.atxtop.ru], zauważymy odesłania do licznych mediów 
społecznościowych. Na Twitterze profil firmy działał oficjalnie od sierpnia 
2017 r.9 Przez ten czas pojawiły się tam 23 wzmianki. Prawie wszystkie, 
zgodnie z profilem firmy, o maszynach rolniczych. „Rolnicza” aktywność 
kończy się w maju 2018 r. Za to w czerwcu 2019 r. pojawiają się dwa nowe 
wpisy o zestrzeleniu malezyjskiego Boeinga MH17 odsyłające nas do portalu… 
inforuss.info. Można się z nich dowiedzieć, że władze Ukrainy przyznały się 
do zestrzelenia malezyjskiego samolotu. Analogicznie było w przypadku nie­
aktywnego dziś profilu na Facebooku10. Jednak tam wszystkie posty kierowały 
nas do tekstów umieszczonych na portalu inforuss.info poprzez mechanizm 
przekierowywania zen.yyandex.ru. Ostatni wpis datowany był na 14 sierp­
nia 2020 r. O maszynach rolniczych na portalu Facebook nie było ani słowa. 
Wszystko wskazuje więc na to, że firma ATXTOP mogła być jakąś przykrywką 
dla omawianej operacji dezinformacyjnej.

Skąd operowały osoby odpowiedzialne za obsługę wielu różnych połą­
czonych ze sobą stron i kont? Prawdopodobnym miejscem operacji nie jest 
Rosja, a Białoruś. Być może Brześć, który pojawiał się w domenie inforuss.info, 

	 8	 https://www.reg.ru/whois/?dname=https%3A%2F%2Finforuss.info [dostęp: 20.02.2021].
	 9	 https://twitter.com/AtxTop [dostęp: 20.02.2021].
10	 https://www.facebook.com/atxtop.ru [dostęp: 20.02.2021].



 Operacja Jakov Kedmi – na froncie wojen dezinformacyjnych Kremla

41

której danych rejestracyjnych – prawdopodobnie w wyniku przeoczenia – nie 
utajniono w czasie przeprowadzanych analiz. Dlaczego tropy prowadzą na 
Białoruś? Za sprawą osadzonych na obu stronach przekierowań na Facebook, 
Twitter i Instagram. Odsyłają nas one do fikcyjnych stron, których wspólnym 
mianownikiem jest Jakov Kedmi. Praktycznie wszystkie, które udało mi się 
namierzyć, obsługiwane były z Białorusi, a przynajmniej takie informacje 
można było uzyskać.

Kim jest zatem Jakov Kedmi – swoisty izraelsko‑rosyjski łącznik całej 
operacji? To dawny szef biura łącznikowego Nativ odpowiedzialnego za ewa­
kuację Żydów z Rosji. Postać niezwykle barwna, oficer zwiadu walczący 
w jednym czołgu przy boku Ehuda Baraka w czasie wojny Jom Kipur. Dziś 
Jakov Kedmi znany jest z otwartego i bezgranicznego wspierania władz na 
Kremlu. W swoich licznych wystąpieniach telewizyjnych, zwłaszcza w pro­
gramie Wieczór z Władimirem Sołowiowem, atakuje Ukrainę i Polskę, wy­
chwala Stalina, nawołuje do konfrontacji z USA. Jest „zagranicznym głosem 
eksperckim” wzmacniającym kremlowską retorykę w kwestiach NATO czy 
też Bliskiego Wschodu11. Użycie postaci Jako Kedmi jako osoby odsyłającej 
do wspomnianych stron internetowych wskazuje, że jednym z ważniejszych 
kierunków całej operacji było rosyjskojęzyczne środowisko Żydów żyjących 
w Izraelu, które bardzo aktywnie korzysta z kanałów telewizyjnych działają­
cych na terenie Federacji Rosyjskiej. Nie można wykluczyć, iż chciano w ten 
sposób wpływać na rosyjską diasporę w Izraelu i aktywnie kształtować jej 
punkt widzenia na kwestie dotyczące byłej radzieckiej strefy wpływów12.

Co ważne, za sprawą fikcyjnych kont zakładanych na nazwisko Jakova 
Kedmi oraz maila inforuss2018@gmail.com udało mi się odnaleźć jeszcze 
dwie strony: www.lentaruss.ru i www.bestnevvs.info o identycznej szacie 

11	 Kedmi Yakov, https://www.spisok‑putina.org/en/personas/kedmi-2 [dostęp: 10.05.2021]. 
zob. też Non‑safe wars Yakov Kedmi, https://hostel‑bereg.ru/en/izrail/the‑hopeless-
‑war‑of-jacob‑cedmi [dostęp: 10.05.2021]. 

12	 Szerzej na temat rosyjskiej diaspory w Izraelu zob. M. Matusiak, The ‘Russian Street’. 
The Place and Significance of Immigrants from the Former USSR in Israel, Warszawa 
2021, https://www.osw.waw.pl/sites/default/files/PV_The‑Russian-street_net_0.pdf 
[dostęp: 10.05.2021].



Daniel Boćkowski

42

graficznej jak omawiane wyżej. W sumie w ramach operacji przygotowano 
co najmniej cztery duże portale dostarczające setek tekstów, które następnie 
były powielane przez Facebook, Twitter, Telegram, VKontakte i służyły w róż­
norodnych działaniach dezinformacyjnych Federacji Rosyjskiej na kierunku 
Polski, Ukrainy czy też wspomnianej na początku Litwy.

Liczba stron na Facebooku podszywających się pod Jakova Kedmi, będą­
cych uzupełnieniem całej operacji, jest naprawdę imponująca. Zimą 2020 r. 
udało mi się odnaleźć sześć, z czego po głębszej analizie jedna [@yakov.
kedmi.3] okazała się najprawdopodobniej stroną, którą można uznać za 
jego „osobistą”, choć i tu nie znajdziemy w zasadzie jego wpisów, a jedynie 
umieszczane na jego osi czasu linki znajomych, którzy prowadzą swoistą 
kronikę jego wystąpień prasowych i medialnych, zwłaszcza w różnych ro­
syjskich programach. Pozostałe strony na Facebooku, Twitterze i Instagramie 
były integralną częścią działań dezinformacyjnych, gdyż to właśnie za ich 
pośrednictwem do dziesiątków tysięcy osób je obserwujących trafiały infor­
macje o wpisach pojawiających się na portalach: inforuss.info, smiruss.ru, 
lentaruss.ru i bestnevvs.info. Osoby odwiedzające te strony i linkujące stam­
tąd informacje mogły odnieść wrażenie, że za całym tym pomysłem stoi 
Jakov Kedmi, tym bardziej że jest małe prawdopodobieństwo, iż ktokolwiek 
korzystający z jednego portalu i przypisanej do niej strony na Facebooku 
zdawał sobie sprawę, że istnieją kolejne. Bardzo ważne jest też pytanie, czy 
Jakov Kedmi był świadomy istnienia ich wszystkich oraz całej gry operacyj­
nej realizowanej pod jego nazwiskiem? Biorąc pod uwagę, jak napisał portal 
Israelhayom, że Kedmi zapewnił Rosjanom dokładnie to, czego od niego 
oczekiwano – „na ekranie i na falach radiowych wypowiada to, co kremlow­
scy czarodzieje chcą zaszczepić w sercach 140 mln obywateli Rosji”13 – 
opcja ta nie jest niemożliwa.

Powróćmy jednak do naszych stron. Kluczowy dla całej operacji wy­
daje się portal inforuss.info. Odsyłał on jeszcze do niedawna na stronę na 
Facebooku Яков Кедми [@jakovkedmi] obserwowaną zimą 2020 r. przez 
ponad 126 tys. osób. Strona ta zarejestrowana była jako blog i odsyłała w in­

13	 https://www.israelhayom.co.il/article/591619 [dostęp: 15.05.2021].



 Operacja Jakov Kedmi – na froncie wojen dezinformacyjnych Kremla

43

formacjach na wyżej wymieniony portal, zaś jako mail kontaktowy podano 
na niej adres inforuss2018@gmail.com, który był też przypisany, jak wcze­
śniej wspominałem, do strony Jewgienija Satanowskiego na Instagramie. 
Teksty Satanowskiego pojawiają się też od czasu do czasu na portalu Info­
Russ. Jeden z nich, z 4 grudnia 2020 r., dotyczył decyzji Departamentu Stanu 
USA o dalszym nieuznawaniu aneksji Krymu. Strona ta została utworzona 
27 sierpnia 2017 r. i była zarządzana z Białorusi. To drugi trop wskazujący 
na potencjalny moment rozpoczęcia całej operacji – przełom lat 2017 i 2018. 
Od chwili powstania wygenerowała ponad 3 mln interakcji, z czego ponad 
350 tys. tylko w październiku 2020 r. Materiał na portalu umieszczany był 
poprzez Yandex Zen.

Strona ta powiązana była z kolejną, także fikcyjną, tym razem podszy­
wającą się pod rosyjskiego politologa Siergieja Michiejewa [@miheevsergei], 
utworzoną w grudniu 2019 r., która linkowała wyłącznie teksty ukazujące się 
na portalu lentaruss.ru i, podobnie jak wcześniejsza, zarządzana była praw­
dopodobnie z Białorusi. Ta z kolei powiązana była z trzema kolejnymi:

•	 następną fikcyjną stroną Jakova Kedmi [@jakovkedmy], utworzo­
ną w maju 2020 r. i odsyłającą do portalu inforuss.info, obserwowaną 
wówczas przez 4 tys. osób, choć z portalu przejdziemy na podawaną już 
wcześniej stronę [@jakovkedmi], prowadzoną oczywiście z Białorusi;

•	 fikcyjną stroną dziennikarza Jewgienija Popowa [@evgenyupopov], 
prowadzącego m.in. program 60 minut na kanale Rossija-1, utworzoną 
w grudniu 2019 r., zarządzaną z Białorusi, obserwowaną przez 8 tys. osób 
i zamieszczającą linki do artykułów publikowanych na portalu smiruss.ru;

•	 fikcyjną stroną ministra spraw zagranicznych FR Sierieja Ławrowa 
[@sergeilavrow], utworzoną w lutym 2020 r., obserwowaną przez 5,8 tys. 
osób, prowadzoną z Białorusi i linkującą teksty publikowane na portalu 
lentaruss.ru14.

14	 Istnienie fikcyjnej strony Siergieja Ławrowa było największym zaskoczeniem. 
Trudno sobie wyobrazić, że służby specjalne Federacji Rosyjskiej, wiedząc o jej 
istnieniu, nie zablokowałyby jej natychmiast. Musiało zatem istnieć przyzwolenie 
na jej działanie.



Daniel Boćkowski

44

Po przejściu na którąkolwiek z tych stron mogliśmy dotrzeć w kilku 
kliknięciach do pozostałych, a tym samym do wszystkich interesujących nas 
portali. Z kolei wspomniana strona Jakova Kedmi [@jakovkedmy] odsyłała do 
kolejnej strony Jakov Kedmy [@kedmiblog1], utworzonej w maju 2020 r., która 
linkowała artykuły z portalu smiruss.ru i odsyłała do strony Яков Кедми na 
Telegramie, obserwowanej przez ponad 7 tys. osób, która z kolei linkowała na 
bieżąco materiały z portalu inforuss.info. Średnia liczba interakcji przy każdym 
wpisie zimą 2020/2021 wahała się od 3 do 4 tys. Na Facebooku udało mi się 
odnaleźć jeszcze jedną stronę [@kedmiblog], utworzoną w marcu 2018 r., 
zarządzaną z Białorusi i obserwowaną przez ponad 46 tys. osób, linkującą, 
w odróżnieniu od @kedmiblog1, teksty ukazujące się na portalu lentaruss.ru.

Co istotne, wszystkie wymienione wcześniej portale odsyłały zawsze do 
jednej i tej samej strony na Facebooku, tej z największą liczbą obserwujących, 
choć praktycznie wszystkie wymienione wyżej były na bieżąco uzupełniane 
o artykuły publikowane na poszczególnych, „przypisanych” do nich portalach. 
Wszystkie też odsyłały do utworzonego w kwietniu 2020 r. na Twitterze konta 
[@KEDMI1], choć jest ono nieaktywne od 30 listopada 2020 r. i dorobiło się 
zaledwie 77 obserwujących, a także do konta na Instagramie [jakovkedmi] 
z ponad 40 tys. obserwujących. Z konta na Instagramie mogliśmy się prze­
nieść na – najwyraźniej kluczowy – portal inforuss.info. W obu wspomina­
nych przypadkach nie jestem niestety w stanie potwierdzić, kto prowadzi 
konta i czy mają one jakikolwiek bezpośredni związek z naszym bohaterem, 
zwłaszcza że na Instagramie jest jeszcze jedno konto (#яковкедми). Profil 
Kedmiego na Instagramie był uzupełniany na bieżąco, nie wiem jednak przez 
kogo. Niemal na pewno mogę wyłączyć z tego kręgu osobę naszego głównego 
bohatera. Co ciekawe, także na Twitterze Jakov Kedmi miał co najmniej jesz­
cze jedno konto [@YakovKedmi], założone w 2018 r., śledzone przez ponad 
31 tys. osób, na którym znajdziemy linki do wrzucanych na bieżąco tekstów 
z portali inforuss.info, smiruss.ru i lentaruss.ru. Dlaczego to ono nie jest 
powiązane z portalami – nie mam pojęcia. Być może zadecydowały jakieś 
względy techniczne albo zwykłe niechlujstwo twórców całej akcji.

Żeby jeszcze bardziej zagmatwać całą sytuację, na Twitterze natrafiłem 
na spreparowaną dla portalu InfoRuss stronę powstałą na początku listopada 



 Operacja Jakov Kedmi – na froncie wojen dezinformacyjnych Kremla

45

2018 r. [@inforuss]. Może to wskazywać, że pierwotnie to ona była dedyko­
wana portalowi, lecz na jakimś etapie zadecydowano, że wszystkie wspomi­
nane wcześniej cztery portale odsyłać będą do strony @jakovkedmi, która 
generowała najwięcej ruchu i odsłon. Wspomniana wyżej strona InfoRuss 
na Twitterze zakończyła swoją aktywność w lutym 2020 r., zamieszczając 
zaledwie 366 tweetów. Czemu służyła, nie wiem. Nie zgromadziła szerszej 
grupy obserwatorów, może z uwagi na fakt, że Twitter w Rosji nie jest tak 
popularny jak Facebook, VKontakte i Telegram.

Strona ta jest o tyle istotna dla nas, że na początku roku 2020 pojawiło się 
na niej szereg postów dotyczących Polski, w tym: o rosyjskiej wizji roli Pol­
ski w II wojnie światowej (2 stycznia), o rocznicy oswobodzenia Warszawy 
i odtajnionych dokumentach na temat tej operacji (21 stycznia), o wizycie 
Putina w Izraelu w kontekście braku tam Prezydenta Andrzeja Dudy (24 stycz­
nia), o żądaniach Jarosława Kaczyńskiego reparacji wojennych od Niemiec 
i Rosji (26 i 29 stycznia), wszystkie oczywiście za portalem InfoRuss. Można 
odnieść wrażenie, że styczniowa akcja przeciwko Polsce była ostatnią, do 
której posłużyło to konto. Czy w tym czasie było w jakiś sposób spięte z por­
talem inforuss.info, nie wiem. Prawdopodobnie miało działać jako dodatkowy 
„wzmacniacz” na „kierunku polskim” dla całej operacji.

O tym, że portal RussInfo prowadzi działania dezinformacyjne, świadczy 
m.in. śledztwo przeprowadzone przez kazachski portal Factcheck.kz, który 
zainteresował się wpisem InfoRuss z 19.10.2018 r. pod tytułem ONZ wydaje 
dyrektywę o nauczaniu homoseksualizmu dzieci od 5 roku życia15. Kazachscy 
śledczy uznali cały wpis za fake news, specjalnie przeinaczający brzmienie 
dokumentu ONZ pod tytułem International technical guidance on sexuali­
ty education: an evidence‑informed approach16. Ich uwagę zwrócił zwłaszcza 
fragment, w którym autorzy rosyjskiego tekstu ostrzegają, że dokument ONZ 

15	 ООН выпустила директиву об обучении гомосексуализму детей с 5 лет, https://
inforuss.info/usa‑oon-directiva [dostęp: 15.05.2021].

16	 International technical guidance on sexuality education. An evidence‑informed ap­
proach, UNESCO 2018, https://www.unfpa.org/sites/default/files/pub‑pdf/ITGSE.
pdf [dostęp: 15.05.2021].



Daniel Boćkowski

46

„znosi prawa rodziców i demoralizuje dzieci, dyktatorsko narzucając im de­
strukcyjną ideologię homoseksualistów”. Fałszywa była też informacja, że 
zalecenia ONZ zobowiązują nauczycieli przedszkolnych i szkolnych do na­
uczania „ich perwersyjnych praktyk” oraz instruują wszystkie kraje świata, 
aby promowały aborcję bez powiadamiania rodziców17. Narracja rosyjska 
z 2018 r. w wielu miejscach była zadziwiająco zbieżna z hasłami części skrajnie 
prawicowych środowisk w Polsce.

Wnioski

Podsumowując nasze rozważania na temat opisanej tu w skrócie operacji, 
możemy stwierdzić, że mieliśmy/mamy do czynienia z dużą akcją inspira­
cyjną i dezinformacyjną. Całość zaczęła się najprawdopodobniej na początku 
2018 r. Wtedy powstały portal InfoRuss oraz strona na Facebooku, należąca 
oficjalnie do Jakova Kedmi, a także strona na Twitterze pod nazwą Inforuss, 
która ostatecznie nie została podpięta pod portal. W następnych miesiącach 
zarejestrowano i uruchomiono kolejne strony w Internecie: SmiRuss, Lenta­
Russ, NevvsTime oraz kolejne portale na Facebooku, Twitterze, VKontakte 
i na Telegramie. Istniejąca sieć stron społecznościowych łączyła się z każdym 
z portali, jednak na wszystkich portalach gros wiadomości sygnowane było 
jako InfoRuss.

Wszystkie portale i konta w mediach społecznościowych rozpowszech­
niały różnorodne materiały propagandowe, teorie spiskowe, fake newsy oraz 
typowe materiały dezinformacyjne. Z analizy stron oraz portali wynika, że 
celem całej operacji było kształtowanie opinii rosyjskojęzycznej społeczności 
na obszarze państw bałtyckich, budowanie fałszywego obrazu świata wśród 
obywateli Federacji Rosyjskiej oraz mieszkańców państw powstałych po roz­
padzie ZSRR. Operacja ta mogła być także skierowana do rosyjskojęzycznych 

17	 Фейк | ООН выпустила директиву об обучении гомосексуализму детей с 5 лет, 
https://factcheck.kz/glavnoe/fejk‑oon-vypustila‑direktivu-ob‑obuchenii-gomosek­
sualizmu‑detej-s-5-let [dostęp: 15.05.2021].



 Operacja Jakov Kedmi – na froncie wojen dezinformacyjnych Kremla

47

obywateli Izraela, których większość znała postać urodzonego w ZSRR Jakova 
Kedmi, odpowiedzialnego wszak za ściągnięcie tysięcy z nich do Izraela. Nie 
jest wykluczone, że zamieszczane tam co jakiś czas materiały dezinformacyjne 
służyły jako podkład do budowy identycznego przekazu w państwa Europy 
Zachodniej i Centralnej. Z danych Facebooka wynika, że prawie wszystkie 
fałszywe strony sygnowane jako Jakov Kedmi zarejestrowane i prawdopo­
dobnie prowadzone były z Białorusi.

Trzy z czterech stron zarejestrowane są w Federacji Rosyjskiej. Główna, 
InfoRuss, została zarejestrowana na Białorusi na obywatelkę FR – Mariyę 
Schipkovą. Niemal na pewno wszystkie są hostowane w Rosji. Administra­
torem kluczowego serwisu inforuss.info jest obywatel Białorusi, mieszka­
niec Brześcia – Husakou Michaił, alias Michaił Gusakow. Oficjalnie jest on 
prywatnym przedsiębiorcą i dyrektorem zarejestrowanej na Białorusi firmy 
ATXTOP, która jest filią [?] analogicznej firmy działającej na terenie Federacji 
Rosyjskiej w Smoleńsku.

Mimo że strony sprawiają wrażenie profesjonalnie prowadzonych portali 
informacyjnych, nigdzie nie znajdziemy obowiązkowego dziś w Rosji wpisu 
o zarejestrowaniu portalu w systemie SMI, prowadzonym przez Federalną 
Służbę ds. nadzoru w sferze łączności, technologii informatycznych i środ­
ków masowego przekazu (Roskomnadzor). Biorąc pod uwagę rygorystyczne 
prawo, może to dziwić, a jednocześnie być kolejną wskazówką co do ich 
zadania.

Biorąc pod uwagę skalę operacji, ilość zamieszczanych tam treści, po­
trzebę przygotowania i obsłużenia stron w Internecie oraz portali w me­
diach społecznościowych, można przypuszczać, że w działania te musi być 
zaangażowana duża grupa osób odpowiedzialna zarówno za przygotowanie 
materiałów, jak i aktywne ich propagowanie w sieciach społecznościowych. 
Do tego potrzebne są osoby odpowiedzialne za techniczne zabezpieczenie 
całości, w tym nadzór nad automatycznym umieszczaniem treści. Niezbędne 
są także duże środki finansowe na utrzymanie serwerów i pokrycie kosztów 
dużego ruchu, jaki generują.



Daniel Boćkowski

48

B I B L I O G R A F I A

 :https://www.israelhayom.co.il/article/591619 [dostęp ,”לחשוש כדאי לישראל„	.1
15.05.2021].

2.	Aro J., Trolle Putina, Warszawa 2020.
3.	Fabryka trolli, reż. J. Gottscham, https://www.filmweb.pl/film/Fabryka+trol­

li‑2018-831262 [dostęp: 10.01.2021].
4.	https://factcheck.kz/glavnoe/fejk‑oon-vypustila‑direktivu-ob‑obuchenii-gomo­

seksualizmu‑detej-s-5-let [dostęp: 15.05.2021].
5.	https://smiruss.ru/o-shturme‑spetsnazom-armii [dostęp: 10.01.2021].
6.	https://twitter.com/AtxTop [dostęp: 20.02.2021].
7.	https://www.facebook.com/atxtop.ru [dostęp: 20.02.2021].
8.	https://www.reg.ru/whois/?dname=https%3A%2F%2Finforuss.info [dostęp: 

20.02.2021].
9.	 International technical guidance on sexuality education. An evidence‑informed 

approach, UNESCO 2018, https://www.unfpa.org/sites/default/files/pub‑pdf/
ITGSE.pdf [dostęp: 15.05.2021].

10.	Kedmi Yakov, https://www.spisok‑putina.org/en/personas/kedmi-2 [dostęp: 
10.05.2021].

11.	Kedmi Yakov, https://hostel‑bereg.ru/en/izrail/the‑hopeless-war‑of-jacob‑cedmi 
[dostęp: 10.05.2021].

12.	Matusiak M., The ‘Russian Street’. The Place and Significance of Immigrants from 
the Former USSR in Israel, Warszawa 2021, https://www.osw.waw.pl/sites/default/
files/PV_The‑Russian-street_net_0.pdf [dostęp: 10.05.2021].

13.	Non‑safe wars Yakov Kedmi, https://hostel‑bereg.ru/en/izrail/the‑hopeless-war­
‑of-jacob‑cedmi [dostęp: 10.05.2021].

14.	Rosyjski komentator polityczny chwali Stalina za mord w Katyniu, TVP Info, 
22.01.2020, https://www.tvp.info/46309610/jewgienij‑satanowski-uspra­
wiedliwia‑katyn-i-chwali‑stalina-wieszwiecej [dostęp: 20.02.2021].

15.	Военный атташе США в Польше: «у русских нет права считать себя рав­
ными американцам», https://smiruss.ru/voennyj‑attashe-ssha-v-polshe [dostęp: 
10.01.2021].

16.	Литва, лишившись транзита, вдруг перестала считать Тихановскую 
президентом, https://smiruss.ru/litva‑lishivshis-tranzita‑perestal [dostęp: 
20.12.2020].



 Operacja Jakov Kedmi – na froncie wojen dezinformacyjnych Kremla

49

17.	О штурме американского армейского спецназа на центр ЦРУ во Франкфурте­
‑на-Майне, https://smiruss.ru/o-shturme‑spetsnazom-armii [dostęp: 10.01.2021].

18.	ООН выпустила директиву об обучении гомосексуализму детей с 5 лет, 
https://inforuss.info/usa‑oon-directiva [dostęp: 15.05.2021].

19.	Фейк | ООН выпустила директиву об обучении гомосексуализму детей 
с 5 лет, https://factcheck.kz/glavnoe/fejk‑oon-vypustila‑direktivu-ob‑obuche­
nii-gomoseksualizmu‑detej-s-5-let [dostęp: 15.05.2021].


