
srumA SLAWISTYCZNE 7/2008 

Adam Bartnicki, Maryna Michaluk 
(Białystok) 

MEDIA ROSYJSKIE A JĘZYK MANIPULACJI POLITYCZNEJ 

W POSTSOWIECKIEJ ROSJI 

1. Ewolucja i rozwój rynku mediów rosyjskich 

Ogromna rola "czwartej władzy" w tworzeniu nowej rzeczywistości politycz­

nej w Rosji po 1991 roku jest bezsporna, zwłaszcza w początkowym okresie trans­

formacji. W przeciwieństwie do postkomunistycznych państw Europy Środkowo­
wschodniej, gdzie wolne media w dużym stopniu kreowały, ale także kontrolowały 

rzeczywistość, stając się niekiedy podstawowymi elementami życia politycznego, 
media w Rosji stopniowo stawały się jedynie narzędziami w rękach różnego ro­

dzaju sił politycznych, tracąc przy tym swą instytucjonalną niezależność. Przyczyn 

takiego stanu rzeczy było kilka: brak regulacji zakazujących koncentrowania środ­

ków masowej informacji, brak kapitału pozwalającego na tworzenie się i działa­

nie niezależnych redakcji, brak sił demokratycznych będących w stanie walczyć 

o wolności mediów, uległość mediów wobec polityków i sił politycznych itd. Prze­

de wszystkim jednak, zmonopolizowanie mediów było celowym działaniem ro­

syjskich prezydentów (szczególnie Władimira Putina), którzy założyli, że kontrola 

i dystrybucja informacji są ważnymi elementami funkcjonowania i stabilizacji wła­

dzy. Monopolizację środków masowej informacji można więc uznać za jeden z wy­

raźnych przejawów tworzenia się w Rosji reżimu autorytarnego. Media w znacznej 

mierze, choć nie do końca, utraciły realną możliwość niezależnego wpływania na 

system polityczny. W dalszym ciągu odgrywają jednak bardzo ważną i stopniowo 

zwiększającą się rolę jako instrument marketingu politycznego i przekazu socjo­

technicznego płynącego od władzy w kierunku społeczeństwa. Faktycznie przejęły 

one jedną z podstawowych funkcji partii politycznych - funkcję mobilizacji spo­

łecznej. 

W ZSRR środki masowego przekazu pełniły rolę jednego z trybów propagando­

wej machiny partii i państwa, jakakolwiek swoboda informacyjna była więc w zasa­

dzie niemożliwa. Dopuszczano co prawda pewne elementy pluralizmu, zwłaszcza 

w komentarzach dotyczących kultury czy życia społecznego, był to jednak plura-

Zdigitalizowano i udostępniono w ramach projektu pn. 
Rozbudowa otwartych zasobów naukowych Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku,  

dofinansowanego z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki na podstawie umowy SONB/SP/512497/2021



Media rosyjskie a język manipulacji politycznej w postsowieckiej Rosji 309 

lizm W granicach ściśle naznaczonych przez Komitet Centralny. Media były przy tym 

wykorzystywane do wewnętrznych rozgrywek w łonie partii. Złoty czas wolności 

słowa nastąpił dopiero w końcowym okresie " pierestrojki". M. Gorbaczow, licząc na 

poparcie postępowej elity intelektualnej, poczynił pewne koncesje, które umożliwi­

ły jego bujny rozwój, pozwoliły również na pierwsze, nieśmiałe próby przełamania 

monopolu informacyjnego państwa. Zadania tego podjęły się gazety moskiewskie 

sympatyzujące z kształtującym się ruchem liberalnym. W okresie tym główną ostoją 

"głasnosti" były: Literaturnaja gazieta, Moskowskije Nowosti, Nowoje Wremia, i Ogoniok. 

Na początku lat 90. dołączyły do nich: Komsomolskaja Prawda, Izwiestija, Sowierszenno 

Siekretno, Kommiersant, Argumienty i Fakty. Młodzi dziennikarze, wykorzystując at­

mosferę odwilży, zaczęli publikować materiały poruszające tematy, które były do­

tąd przez władze zakazane. Pisano o łagrach, zbrodniach systemu, KGB, pojawiły 

się krytyczne komentarze dotyczące władzy. Krąg "zbuntowanych" gazet powoli 

rozszerzał się, stopniowo poszerzały się również granice wolności słowa. Okres ten, 

określany mianem "głasnosti", odegrał zasadniczą rolę w przygotowaniu zarówno 

dziennikarzy, jak i opinii publicznej do ostatecznego upadku systemu. Ponadto "głas­

nost''' upadek ten przyśpieszyła, minimalizując jednocześnie jego konsekwencje. 

Równocześnie z upowszechnianiem się wolności słowa nastąpiły pierwsze nieśmiałe 

próby komercjalizacji mediów. Już w 1988 roku G. Pawłowski i W. Jakowlew założyli 

spółdzielnię informacyjną "Fakt" [Marciniak 2001; 389]. W latach 1989-1990 J. Jakow­

lew doprowadził do powstania potężnego domu wydawniczego Kommiersant [www. 

kommersant]. Z drugiej strony, bardzo długo istniała silna presja władzy usiłującej 

zachować monopol informacyjny i dyspozycyjność środowiska dziennikarskie­

go. Nurt konserwatywny reprezentowały gazety Sowietskaja Rossija, Dzień, Prawda, 

a także publiczna telewizja i agencja TASS. Wydaje się, że mimo pozorów niezależno­

ści, kontrola informacji miała miejsce także w tytułach walczących o "pierestrojkę", 

a później o demokrację. Przykładowo Moskowskije Nowosti pozostawały pod dużym 

wpływem Gorbaczowa, który w pewnym momencie zaczął znacząco wpływać na ton 

artykułów i komentarzy [Remnick 1997; 423]. W tym wypadku ograniczenie pierwot­

nego radykalizmu gazety spowodowało odejście z niej zastępcy redaktora naczelne­

go W. Trietiakowa. Podjął on udaną próbę stworzenia zupełnie nowego i całkowicie 

niezależnego tytułu prasowego. W ten sposób w 1990 roku powstała Niezawisimaja 

gazieta. Nowo stworzony dziennik borykał się z olbrzymimi trudnościami, nie tyl­

ko lokalowymi czy finansowymi. Problemem było nawet skompletowanie składu 

redakcji, bowiem większość dziennikarzy o znanych nazwiskach odmawiała pracy 

w radykalnie opozycyjnym tytule. Mimo wszystko stopień niezależności prasy na 

początku lat 90. można określić jako dosyć duży. Niezależność ta wynikała jednak 

bardziej z przeświadczenia, że rola prasy jest stosunkowo niewielka (co potwierdzały 

badania dotyczące czytelnictwa i ogólny spadek nakładu prasy) niż z rzeczywistej 

rezygnacji z kontrolowania informacji. 

Zdigitalizowano i udostępniono w ramach projektu pn. 
Rozbudowa otwartych zasobów naukowych Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku,  

dofinansowanego z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki na podstawie umowy SONB/SP/512497/2021



310 Adam Bartnicki, Maryna Michaluk 

Na początku lat 90. jasne się stało, że medium, które w decydujący sposób 
rzutuje na opinię publiczną, jest nie prasa, a docierająca do najdalszych zakątków 
kraju telewizja [BapraHoBa 2000; 62]. Jeszcze w okresie "pierestrojki" wykazywała 

ona dużą zależność od reprezentujących stary reżim komunistów. Rządzona przez ( 

"twardogłowego" L. Krawczenkę stała się terenem prowadzonych na szeroką ska-

lę zabiegów propagandowych i niewyszukanej socjotechniki, realizowanych przez 
takie programy, jak Wriemia czy 600 sekund. Fundamentalne znaczenie "błękitnych 

ekranów" było doskonale rozumiane przez przywódców partyjnych, stąd właśnie 

próba opanowania wieży telewizyjnej w Wilnie wiosną 1990 roku. Przełom w te­

lewizji przyniosły dopiero zdecydowane działania Jelcyna, który systematycznie 

pozbywał się dziennikarzy powiązanych z poprzednim systemem, a następnie 
zdecydował się na jej komercjalizację. Trzeba jednak zaznaczyć, że nowa władza 

specyficznie pojmowała równość w dziedzinie wolności informacji, dając rozmaite 

ulgi tylko swoim "niezależnym" mediom [por. YcaqeBa 2000]. 

Po rozwiązaniu ZSRR rząd rosyjski zachował kontrolę nad kanałem I telewi­

zji "Ostankino", obejmującym zasięgiem obszar dawnego ZSRR. Wkrótce zaczęły 

powstawać pierwsze stacje prywatne, wśród których największe znaczenie miały: 

niezależna od Kremla telewizja NTW (założona w październiku 1993 roku przez 

I. Małaszenko, J. Kisielowa i W. Gusińskiego), TV6 (założona przez E. Sagałajewa) 

i powstała w listopadzie 1994 roku (z przekształcenia "Ostankina") stacja ORT (51 % 

państwo, 49% kapitał prywatny). W połowie lat 90. rynek telewizyjny składał się 

z państwowych stacji ORT oraz RTR i TV5 (nadających z Sankt Petersburga) oraz 

dwóch kompanii prywatnych -NTW i TV 6. Pod koniec 1996 roku dołączyła do nich 

jeszcze jedna stacja prywatna -REN TV, a w czerwcu 1997 roku moskiewska tele­

wizja TVC (o zasięgu niemal ogólnokrajowym) [www.tvc]. W Rosji funkcjonowały 

więc trzy rodzaje własności telewizji: stacje państwowe (RTR), prywatne (NTW), 

państwowo-prywatne (ORT). Stacje telewizyjne obowiązywała przyznawana na 

określony czas licencja. Sprawiało to, że aktualnie rządzący w kluczowych momen­

tach mogli szantażować dyrektorów programów, wymuszając na nich określony 

ton komentarzy i audycji [przebinda 2000]. 

2. Regulacje prawne, dotyczące rynku mediów rosyjskich 

Władze nowej demokratyzującej się Rosji od samego początku głosiły potrzebę 

stworzenia mechanizmów gwarantujących swobodę słowa i druku. Wyrazem tego 

było przyjęcie kilkunastu ustaw, dekretów prezydenckich i rozporządzeń kolejnych 

rządów, określających prawne położenie mediów. Szczególnie istotny stał się de­

kret Prezydenta FR O środkach obrony wolności druku w RSFRR. Dnia 27 grudnia 

1991 roku parlament całkowicie już suwerennej Rosji uchwalił prawo O środkach 

masowej informacji [O środkach masowego przekazu 2000]. Przyjęta ustawa wyjaś­

niała wiele niejasności dotyczących masowej informacji w warunkach nowej Rosji. 

Zdigitalizowano i udostępniono w ramach projektu pn. 
Rozbudowa otwartych zasobów naukowych Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku,  

dofinansowanego z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki na podstawie umowy SONB/SP/512497/2021



Media rosyjskie a język manipulacji politycznej w postsowieckiej Rosji 311 

Ustanawiała między innymi prawo redakcji do zdobywania informacji od organów 

władzy państwowej czy możliwość ich sprostowania. Przede wszystkim ustawa 

gwarantowała jednak, że "w Federacji Rosyjskiej poszukiwanie, otrzymanie, pro­

dukcja i rozpowszechnianie masowej informacji, zakładanie środków masowej in­

formacji, posiadanie, wykorzystanie i rozporządzanie nimi ( . . .  ) nie podlegają ogra­

niczeniom, poza wyjątkami przewidzianymi prawami Federacji Rosyjskiej i ustawą 

o środkach masowego przekazu" [O środkach masowego przekazu 2000, art. 1, ust. 

1]. Dokument stwierdzał również, że zarówno cenzura, jak i zakładanie organiza­

cji czy instytucji zajmujących się nią jest niedopuszczalne [O środkach masowego 

przekazu 2000, art. 1, ust. 3]. 

Nasilające się problemy z realizacją zapisów ustawy sprawiły, że konieczne 

okazało się przyjęcie nowego aktu regulującego te kwestie. W marcu 1993 roku po­

jawił się dekret Prezydenta FR O obronie wolności masowej informacji. W kolejnych 

latach ustawodawstwo dotyczące mediów było dalej rozwijane. Pojawiły się usta­

wy O informacji i informatyzacji i obronie informacji; o państwowym poparciu dla środków 

masowego przekazu (1995) [CKaMHep 2001; 34-35]. 

Prawo umożliwiające swobodne działanie mediów w Rosji było fundamentem 

tworzenia się ich rynku. Stworzenie od podstaw redakcji czy zdobycie i utrzymanie 

odbiorcy okazało się jednak bardzo trudne. Po rozpoczęciu przez rząd J. Gajdara 

reform rynkowych okazało się, że rosyjskie media absolutnie nie są przygotowane 

do egzystencji w warunkach wolnej konkurencji. Brak kapitału, presja polityczna 

i mocna pozycja wydawnictw dziedziczących struktury z czasów komunistycznych 

sprawiały, że wiele niezależnych redakcji stawało się mało znaczącymi efemeryda­

mi. W tym okresie tytuły, którym nie udało się znaleźć odpowiednio silnych pro­

tektorów we władzach, musiały upaść. Dotknęło to między innymi tygodnik Die­

mokraticzeskaja Rossija czy dziennik Nowaja Jeżedniewnaja Gazieta. Poważne kłopoty 

finansowe zaczęła przeżywać również Niezawisimaja gazieta, która zmuszona była 

na pewien czas zawiesić swoją działalność. W styczniu 1994 roku redakcje kilku 

znaczących tytułów zagroziły strajkiem, który miał na celu wymuszenie na rządzie 

dotacji dla upadających i znajdujących się w kryzysie mediów [A3K110UIJ1HCKI1J1 

2001; 16]. Znacznie spadło czytelnictwo prasy. Jeśli w 1990 roku ogólny nakład ga­

zet i tygodników wynosił 220,8 mln egzemplarzy, to w 1995 roku zaledwie 20,8 

mln [qeTBepTaH BJlaCTb 1996; 11]. Konkurencja była zaś olbrzymia. W 1993 roku 

funkcjonowało 4650 gazet i tygodników, w tym 238 ogólnorosyjskich, 11 agencji 

informacyjnych, 19 państwowych i 5 prywatnych kompanii radiowo-telewizyjnych 

(90 w podmiotach Federacji) oraz 17 niezależnych radiostacji [neqaTb POCCJ1MCKOM 

<l>eAepaQJ1J11994; 90-97]. 

Kłopoty finansowe nie były jedynym problemem, który dotknął rosyjską prasę 

i szerzej -rosyjskie media. Borykały się one jeszcze z kilkoma innymi poważnymi 

dolegliwościami: 

Zdigitalizowano i udostępniono w ramach projektu pn. 
Rozbudowa otwartych zasobów naukowych Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku,  

dofinansowanego z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki na podstawie umowy SONB/SP/512497/2021



312 Adam Bartnicki, Maryna Michaluk 

brakiem uczciwego, niezależnego i fachowego korpusu dziennikarskiego, 

brakiem jasno sprecyzowanej roli mediów w demokratycznym systemie 

politycznym, 

popadaniem w zależność od władzy politycznej i klanów finansowych. 

3. Układ współczesnego rynku mediów rosyjskich 

Fatalna kondycja finansowa rosyjskiej prasy zmusiła dziennikarzy do poszuki­

wania sponsorów, których najłatwiej było znaleźć wśród szybko rozwijających się 

środowisk rodzimego biznesu, związanego głównie z przemysłem wydobywczym, 
a także wśród rozszerzających swą działalność prywatnych banków. W ten spo­

sób na rosyjskim rynku środków masowego przekazu zaczęli dominować potężni 

sponsorzy, tacy jak: holding "Media-Most", koncern "ŁogoWAZ", Gazprommedia, 

banki "Menatep" i "Stolicznyj Bank" 
"Sbierieżenij", "aneksimbank", "Alfabank" 

itd. oraz kryjący się za nimi konkretni politycy. Prawdziwymi potentatami finan­
sowymi, którzy stworzyli informacyjne imperia, byli Gusiński ("Media-Most") 

i Bieriezowski ("ŁogoWAZ"). Gusiński miał bliskie powiązania z merem Moskwy 

Łużkowem i premierem Czernomyrdinem, Bieriezowski zaś ściśle (przez pewien 

czas) współpracował z Czubajsem. Przedmiotem szczególnej rywalizacji były oczy­

wiście media elektroniczne, przede wszystkim telewizja. Znaczne udziały w pub­

licznej telewizji ORT (były pierwszy program telewizji radzieckiej) posiadał B. Bie­

riezowski, zaś pierwsza niezależna stacja telewizyjna NTW finansowana była przez 

W. Gusińskiego. Gusiński posiadał też znaczne udziały w wydawnictwie ,,7 Dniej", 

w radiu "Echo Moskwy", uczestniczył ponadto w finansowaniu liberalnej gaze­

ty Siegodnia oraz tygodnika Itogi. Bieriezowski posiadał udziały w telewizji ORT 

i TV6, moskiewską radiostację "Nasze Radio", gazetę: Nowy je Izwiestija, wpływy 

w dzienniku Niezawisimaja gazieta oraz w tygodniku Ogoniok. Ważnymi figurami na 

rynku medialnym były również: "Gazprom" (Trud, Komsomolskaja Prawda, udziały 

w NTW i NTW Plus, kontrola nad kilkudziesięcioma wydawnictwami i stacjami 

radiowo-telewizyjnymi w regionach; Bank "SSBS-Agro" A. Smoleńskiego (udzia­

ły w ORT, NTW, pakiety akcji domu wydawniczego "Kommiersant" i dziennika 

Nowaja gazieta), "aneksimBank" W. Potanina (około 50% dziennika Izwiestija, dru­

gą połowę posiadał "Łukoil", 20% Komsomolskoj Prawdy; należąca do M. Chodor­

kowskiego grupa "Menatep" (kontrolny pakiet wydawnictwa Independent Media 

-między innymi The Moscow Times) oraz "Alfabank" nadzorujący rozrywkową te­

lewizję STS. 

Uwzględniając sytuację polityczną w Rosji, gdzie następowało bardzo silne po­

wiązanie władzy z rosnącą w siłę nową finansjerą, można postawić tezę, że zakres 

swobody rosyjskich mediów uległ drastycznemu zawężeniu. Już w lipcu 1997 roku 

Zdigitalizowano i udostępniono w ramach projektu pn. 
Rozbudowa otwartych zasobów naukowych Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku,  

dofinansowanego z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki na podstawie umowy SONB/SP/512497/2021



Media rosyjskie a język manipulacji politycznej w postsowieckiej Rosji 313 

I. Gołębiowski -redaktor naczelny dziennika Izwiestija - wystosował dramatyczny 

list do rosyjskich intelektualistów, w którym alarmował, że w Rosji ginie niezależna 

prasa [folleM6HoBcKH 1997] (przyczyną konfliktu była podjęta przez "Łukoil" pró­

ba obsadzenia kluczowych stanowisk w Izwiestijach ludźmi związanymi z tą firmą). 

W przypadku szczególnego zaostrzenia sytuacji politycznej dawało się nawet za­

uważyć polityczną dyspozycyjność mediów (np. podczas kampanii prezydenckiej 

czy dymisji A. Lebiedia z funkcji szefa Rady Bezpieczeństwa). Można zatem mówić 

o zjawisku wtórnego uzależnienia mediów, choć jego rozmiary i zakres nie są oczy­

wiście w żadnym stopniu porównywalne z okresem sowieckim. 

Tabela 1 

Struktura własności mediów w Rosji w roku 2003 

MEDIUM WŁAŚCICIEL FAKTYCZNY WŁAŚCICIEL 

Gazeta KOMCOMOllbCXaJI npaeiJa MA «IIpo4>-Me,ll,l1a» "Interros" 

Władimir Potanin 

"OneksimBank" 

Gazeta 1136eCmUJI MA «IIpo4>-Me,II,l1a» Władimir Potanin (43% akcji 

"Łukoil") 

DerkSauer 

Gazeta BeiJoMocmu 
Independent Media, MA Władimir Potanin ("Interros" 

«IIpo<t>-Me,ll,l1a» kontrolował w 2003 roku 35% 
akcji Independent Media 

Czasopismo 3xcnepm MA «IIpo4>-Me,II,l1a» "OneksimBank" 

Władimir Potanin 

He3a6ucuMaJI la3ema Borys Bieriezowski 

DW KOMMepcaHm Borys Bieriezowski 

H06aJ1 fa3ema Borys Bieriezowski 

Portal �:fpaHl1.py Borys Bieriezowski 

DW CeMb oHeu «fa3npOM-Me,ll,l1a» "Gazprom" 

Czasopismo 11molu «fa3npOM-Me,ll,l1a» "Gazprom" 

Radio «3xo MocKBhI» «fa3npOM-Me,II,l1a» "Gazprom" 

Kanał Telewizyjny «HTB» «fa3npOM-Me,II,l1a» "Gazprom" 

Gazeta ApzyMeHmbl u ifiaxmbl "Promswiazbank" - kontrolowany 
przez "siłowników" z Petersburga 

Gazeta TpyiJ "Promswiazbank" 

E)f(eHeOellbHblu )f(ypHaA MA «OcrpoB» Władimir Gusinski 

Portal �: 
Władimir Gusinski 

Newsru.com 

Agencja «J,1TAP-TACC» Roman Abramowicz 

Czasopismo BCll.lIX Qac-Me,ll,l1a Roman Abramowicz 

Kanał Telewizyjny ORT Roman Abramowicz 

Kanał Telewizyjny 
Siergiej Pugaczow 

«TpeTl1H KaHaA» 

Zdigitalizowano i udostępniono w ramach projektu pn. 
Rozbudowa otwartych zasobów naukowych Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku,  

dofinansowanego z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki na podstawie umowy SONB/SP/512497/2021



Adam Bartnicki, Maryna Michaluk 

KOHQepH « CMcreMbI "AFK Sistiema" 

Gazeta PocaJ! Władimir Jewtuszenkow 
MaccMe,II,Ma» 

JuńjŁużkow 

KOHQepH «CMcreMbI "AFK Sistiema" 

Gazeta KyAbmypa Władimir Jewtuszenkow 
Macc MeAMa» 

JuńjŁużkow 

KOHQepH «CMcreMbI "AFK Sistiema" 

Gazeta Mempo Władimir Jewtuszenkow 
MaccMe,II,Ma» 

JuńjŁużkow 

KOHQepH «CMcreMbl "AFK Sistiema" 

AumepamypHaJI ztlJema Władimir Jewtuszenkow 
MaccMe,II,Ma» 

JuńjŁużkow 

KOHQepH «CMcreMbI "AFK Sistiema" 

Gazeta C.MeHa Władimir Jewtuszenkow 
MaccMe,II,Ma» 

JuńjŁużkow 

Kanał Telewizyjny "AFK Sistiema" 

Władimir Jewtuszenkow 
«TB-QeHrp» 

JuńjŁużkow 

"AFK Sistiema" 

Radio «fOBOpMT MocKBa» Władimir Jewtuszenkow 
JuńjŁużkow 

KOHQepH «CMcreMbI "AFK Sistiema" 

Agencja «POc6aAT» Władimir Jewtuszenkow 
MaccMe,II,Ma» 

JuńjŁużkow 

REN-TV PAO E3C POCCMM Anatolij Czubajs 

Czasopismo flPcx.PUAb 
J13,11,aTe11bCKMM AOM 

Siergiej Rodionow 
POAMoHoBa 

Czasopismo floAum6wpo Siergiej Rodionow 

Gazeta MOClCoBclCue HOBOCmU «OTKpblTaJl POCCMJI» "Jukos" 

Michaił Chodorkowski 

Portal www: 
000 «fa3eTa.py» "Jukos" 

«fa3eTa.py» Michaił Chodorkowski 

Gazeta ftlJema Władimir Lisin 

Czasopismo OzoHelC «BMAeo-MHTepHewHIl» Władimir Lisin 

Gazeta MOClCOBClCUU 
IIaBeA fyceB JuńjŁużkow 

lCO.MCo.MOAeą 

CzasopismoAeA08b1e A10iJU IIaBeA fyceB JuńjŁużkow 

Źródło: "BoKpyr HOBOcreM" 17.09.2003 

Kanały telewizyjne OPT, "POCCIUI", "KyAbrypa", "CnopT", telewizje regional­

ne, stacje radiowe "PaAMO POCCMM", "MagK", "MOAO,d,e)l(Hbuł KaHaA - IOHOCTb"; 

gazeta POCCUUCKaJl 2aJema, czasopismo POCCWl oraz agencje informacyjne - PI1A 

«HOBOCTH», "POCMH<pOpMQeHTP" były pod bezpośrednią kontrolą państwa. 

Zdigitalizowano i udostępniono w ramach projektu pn. 
Rozbudowa otwartych zasobów naukowych Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku,  

dofinansowanego z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki na podstawie umowy SONB/SP/512497/2021



Media rosyjskie a język manipulacji politycznej w postsowieckiej Rosji 

Inicjowane przez prezydenta Putina działania w sferze środków masowego prze­

kazu i informacji stwarzały zagrożenia dla nieskrępowanej realizacji wolności słowa 

w Rosji. Strach przed władzą spowodował, że w środowisku dziennikarskim zaczęła 

rosnąć skłonność do stosowania autocenzury. Niepokornych przymuszano do posłu­

chu lub zwyczajnie karano. W pierwszych 11 miesiącach 2002 roku w Rosji rozpoczę­

to ponad 40 spraw karnych przeciwko dziennikarzom - więcej niż przez całą prezy­

denturę Jelcyna. Mnożyły się niewyjaśnione zabójstwa dziennikarzy, pobicia, napady 

na redakcje [XaHpylH1H, CWMOHOB 2003]. W latach 2000-2006 w Rosji zamordowano 

21 dziennikarzy1 w tym tak znane postacie jak A. Politkowska (Nowa ja Gazieta), J. Gie­

rasimienko (dziennikarz z Saratowa), I. Zimin (NTV) czy P. Chlebnikow - redaktor 

naczelny rosyjskiej edycji amerykańskiego miesięcznika Forbes. 

Przyjęta przez Radę Bezpieczeństwa i zatwierdzona przez prezydenta we 

wrześniu 2000 roku Doktryna bezpieczeństwa informacyjnego oraz zmiany w prawie 

prasowym miały dać Kremlowi narzędzia umożliwiające ograniczanie krytyki 

w mediach, między innymi pod pretekstem ochrony tajemnicy państwowej. Reżim 

wyraźnie zaczął dążyć do wszechwładzy, do podporządkowania sobie wszystkich 

sfer życia społecznego. "Demokracja sterowana" łatwo przeradza się w autoryta­

ryzm, a stąd niedaleko już do totalitaryzmu. We współczesnej Rosji służby specjal­

ne, tak jak w poprzedniej epoce, infiltrowały środowisko dziennikarzy [TyąKoBa 

2000]. Brak kategorii dziennikarza "korespondenta wojennego" pozwalał na łatwą 

blokadę niewygodnych dla Kremla informacji z frontu czeczeńskiego. Trzeba przy 

tym stwierdzić, że reżim Putina do perfekcji opanował technologię przekazu in­

formacyjnego, stając się mistrzem socjotechniki i propagandy [KoAbIJ;oBa 2000; 82 

i nast.]. Być może Putin nie chciał przywrócenia cenzury i zniesienia wolności sło­

wa, być może chciał tylko ograniczyć ją w programach telewizyjnych i radiowych, 

zostawiając pewną swobodę mediom drukowanym. Faktem jest jednak, że wynik 

działań Kremla zmierzających do ograniczenia wolności słowa w Rosji okazał się 

tragiczny. Od czasów upadku ZSRR media nigdy nie były aż tak zależne od wła­

dzy politycznej. Działania prezydenta wobec mediów były bardzo precyzyjnie 

przygotowane i przeprowadzone z punktu widzenia inżynierii społecznej. Według 

sondaży, na pytanie, czy "Putin i jego administracja byli inicjatorem ataku na nie­

zależność mediów w Rosji", 40% respondentów nie potrafiło udzielić odpowiedzi, 

z pozostałych 60%, którzy zauważali w działaniach przeciwko mediom inicjatywę 

prezydenta, aż 45% nie dostrzegało w nich jakiegokolwiek zagrożenia dla wolności 

słowa2! Aresztowanie Gusińskiego jako zamach na niezależność mediów postrze-

Reporters Withaut Borders. For Press Freedom, Freedom oj the prees worldwide In 2007, 
s. 121. Od 1992 do 2005 w Rosji zamordowano ponad 200 dziennikarzy. Czytaj też: A. Jabłońska, 
C. Goliński, Cenzura z tłumikiem, "Wprost", nr 1213 (12.03.2006). 

2 Sondaż: HMCI1HIT z 28-30.06.2000 r. M. rOpIlIKOB, A.M6u/{uu e.MU u .MHeHUe zpa)f(OaH, 

"He3aBI1CI1MMI ra3eTa" 13.06.2000. 

Zdigitalizowano i udostępniono w ramach projektu pn. 
Rozbudowa otwartych zasobów naukowych Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku,  

dofinansowanego z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki na podstawie umowy SONB/SP/512497/2021



Adam Bartnicki, Maryna Michaluk 

gało 7% respondentów. Duch rządowej propagandy przedstawiający rozprawę 

z "Media-Mostem" jako wojnę z "oligarchami" akceptowało 17% pytanych, jako 

próbę zaprowadzenia porządku w państwie - 15%, a 29% traktowało całą sytuację 

jako działania w zwykłej sprawie kryminalnej3. Bardziej wymowne są dane doty-

czące katastrofy "Kurska" - zaledwie 4% respondentów dostrzegało w niej winę 

prezydenta4• Komentarz do tych badań może być tylko jeden: administracja prezy­

dencka, ukazując przez podległe sobie media określoną rzeczywistość, natrafiła na 

odbiorcę przygotowanego niemal wyłącznie do odbioru relacji w wersji podawanej 

przez reżim. 

Jak na uzależnianie mediów od władzy politycznej reagowali Rosjanie? Częś­
ciowo, co pokazują sondaże opinii publicznej, odzywał się w nich nihilizm, negacja 

i sceptycyzm w stosunku do SM!. Na początku 2000 roku zaledwie 27,5% respon­

dentów wyrażało zaufanie do środków masowej informacjjS. Jednocześnie aż 54% 

respondentów popierało działania zmierzające do wzmocnienia kontroli władzy 

nad mediami (31% było przeciw, 15% nie miało zdania)6, 10% chciało zabronienia 

czy ograniczenia działalności mediów prywatnych, a 12% nie miałoby nic prze­

ciwko wprowadzeniu cenzury7! M. Lipman zauważyła, że Rosjanie nie dostrzegali 

korelacji między atakami na wolność mediów i prawami obywatelskimi [A�mMaH 

2004; 77]. Trudno jest więc tu mówić o jakiejkolwiek szerszej bazie społecznej dla 

poparcia idei obrony niezależności środków masowej informacji, problematyczne 

jest również to, czy Rosjanie rzeczywiście właśnie tego oczekują. 

Inaczej ograniczanie wolności słowa w Rosji postrzegano na Zachodzie. 

W kwietniu 2001 roku organizacja "Reporterzy bez Granic", tworząc coroczny spis 

trzydziestu największych wrogów wolności słowa na świecie, przyznała Putinowi 

pozycję nr 22. 3 maja 2001 roku "The Committee to Protect Journalists" w corocz­

nym spisie 10 największych wrogów prasy umieścił prezydenta Rosji na pozycji 

nr 5 [ITpM6bIAOBCKMM 2003; 182]. Według Instytutu Freedom House rok 2002 był 

ostatnim względnej wolności środków masowej informacji w Rosji [www.freedom­

house]. 

Ibidem. 
Sondaż: Hl1CHHTI jesień 2000 r. M. fOpllIKOB, 06ulecmeeHHoe MHeHue oceHb/O ... 
Sondaż: Hl1CHHTI z 9-11.03.2000 "Jakim organom władzy i instytucjom społecznym ufa­

my", M. fOpllIKOB, BTOpOtf ryp BbI60pOB COBceM He HCKAIOQeH, "He3aBHCHMaM ra3eTa" 21.03.2000. 
Według sondażu: Hl1CHHTI z 28-30.06.2000 r. mediom elektronicznym ufa ok. 30%, drukowanym 
26%. Według tego samego sondażu armia cieszy się 50-procentowym, a prezydent 55-procento­
wym poparciem. 

6 Sondaż: Hl1CuHTI z 28-30.06.2000. 
Ibidem. 

, 

Zdigitalizowano i udostępniono w ramach projektu pn. 
Rozbudowa otwartych zasobów naukowych Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku,  

dofinansowanego z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki na podstawie umowy SONB/SP/512497/2021



Tabela II 

Media rosyjskie a język manipulacji politycznej w postsowieckiej Rosji 317 

1-2,5 - wolność; 3-5 - częściowo wolność; 5,5 -7 - brak wolności 
Źródło: http://wwwJreedomhouse.hu/index.php?nit=2006. (5.01.2007). 

W październiku 2002 roku rosyjskie ministerstwo ds. prasy poleciło zamknąć 

jeden z kanałów telewizyjnych - "Moskowija" oraz stronę internetową niezależne­

go radia "Echo Moskwy". Ministerstwo zarzuciło im poważne naruszenie ustaw 

regulujących walkę z terroryzmem oraz prawa prasowego. W czerwcu 2003 roku 

zamilkł TWS - ostatni w Rosji niezależny od państwa ogólnokrajowy kanał tele­

wizyjny. Jednocześnie prowadzona jest konsolidacja rynku medialnego wokół 

państwowego "Gazpromu" . W sierpniu 2006 roku ofiarą tych działań padł ostatni 

duży, niezależny dom wydawniczy "Kommiersant" 

4. Środki masowego przekazu jako element manipulacji politycznej 
(na przykładzie prasy) 

Środki masowego przekazu były i są podmiotem manipulacji politycznej, prze­

biegającej w różny sposób i przy pomocy różnych metod. Podstawą manipulacji 

politycznej jest tworzona przez środki masowego przekazu literacka realność, któ­

ra może posłużyć zmianie modelu otaczającej rzeczywistości. Ponadto, mass-me­

dia posiadają monopol na informacje i mogą "sterować" informacją, tj. przedsta­

wiać tylko przez siebie uznaną za słuszną w określony sposób (wybór informacji). 

Oprócz tego, źródłem siły manipulacyjnej jest także słowo. Możliwość wyrażania 

myśli przy pomocy różnych środków językowych pozwala wpływać na percepcje 

otaczającej rzeczywistości. 

Poniżej przedstawionych będzie kilka przykładów manipulacji politycznej, wy­

korzystywanej przez środki masowego przekazu, a następnie odniesiemy się tylko 

do prasy. 

Podstawowym narzędziem manipulacji jest informacja, a informację można: 

sfabrykować; 

skazić przez niepełne i nierzetelne przekazanie; 

przeredagować, dodając własne komentarze; 

interpretować w korzystnym dla manipulatora świetle; 

zataić. 

Ponadto środki masowego przekazu mogą: 

Zdigitalizowano i udostępniono w ramach projektu pn. 
Rozbudowa otwartych zasobów naukowych Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku,  

dofinansowanego z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki na podstawie umowy SONB/SP/512497/2021



Adam Bartnicki, Maryna Michaluk 

przejawiać wybiórcze podejście do faktów, zgodne ze swoją pozycją; 

przypisać nagłówek, nieadekwatny treści; 

opublikować prawdziwą informację, kiedy jest ona już nieaktualna; 

przytoczyć niedokładny cytat, który wyrwany z kontekstu zmienia sens ca­

łej wypowiedzi. 

Jak widać możliwości manipulacji jest wiele. Przykłady te różnią się siłą od� 

działywania i możliwościami. 

W książce A)l(. BpayHa TexnuKu 8030eUCm8UJl: Om nponazanobl 00 npoJrtbl8anUJl 

.MOJZ08 [Bpayu 1998] zauważa się, iż fundamentalnym mechanizmem manipulacji 

jest sugestia, czyli próba przekonania innych do konkretnych poglądów na pod­

stawie oczywistych przesłanek, niezależnie od tego, czy takie przesłanki istnieją. 

Można wyodrębnić kilka charakterystycznych sposobów sugestii: 

1. a)wykorzystanie stereotypów, czyli uproszczonych schematów. Naturalne 

jest przypisywanie ludzi do określonych "socjalnych typów". Z czasem obraz ten 

zapada w podświadomość i już nie jest sprawdzany czy weryfikowany, a przyjmo­

wany za prawdę. Kiedy rosyjskie środki masowego przekazu odnoszą się do takich 

pojęć, jak: Herp, eBpeH, KOMMyuHCf, KanHTaIlHCf, HOBblH pyCCKHH, to mają na myśli 

nie konkretnego człowieka, a obraz, który istnieje w świadomości społecznej i wy­

wołuje określone reakcje; 

b) zamiana imion lub przyklejanie etykietek, czyli przypisywanie nazw-ety­

kietek (a mówiąc językiem potocznym - przezwisk) oponentom politycznym. Przy­

pisywane są one w określonym celu, a ich niebezpieczeństwo tkwi w ich trwałości 

- raz przypisane - "przyklejają się na długo". Oto kilka przykładów: 

- MMnepHJl Ma - termin, który został szeroko rozpowszechniony w okresie 

"zimnej wojny" , jako określenie, mające straszyć obrazem ZSRR. Dziś, mimo iż 

ZSRR nie istnieje, termin pozostał i niekiedy pojawia się w środkach masowego 

przekazu, 

- CeMMI - tak określana jest wąska grupa najbliższych osób prezydenta (oto­

czenie prezydenta); 

c) powtórzenie informacji - uważa się, że przez 30 min odbiorcy pamiętają tyl­

ko 60% odebranej informacji. Pod koniec dnia w pamięci pozostaje już tylko 40%, 

a pod koniec tygodnia -10%. W rezultacie problem "znika" w ciągu 10 dni, jeśli nie 

będzie przypominany w różnych kontekstach i okolicznościach. Jeśli komunikat 

będzie wystarczająco często powtarzany, zapada w masową świadomość. Powtó­

rzenia często wykorzystywane są w wiadomościach - gdzie najważniejsza informa­

cja powtarzana jest kilkakrotnie nawet bez zmian. 

d) stawianie pytań retorycznych, czyli pytań bez odpowiedzi, aby słuchacz, 

czytelnik mógł sam "rozmyślać" nad daną kwestią i wydawać własne sądy, przez 

co informacja zapada w pamięć, jest analizowana, często nawet dyskutowana; 

Zdigitalizowano i udostępniono w ramach projektu pn. 
Rozbudowa otwartych zasobów naukowych Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku,  

dofinansowanego z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki na podstawie umowy SONB/SP/512497/2021



Media rosyjskie a język manipulacji politycznej w postsowieckiej Rosji 319 

e) półprawda - tu środki masowego przekazu wypracowują sobie zaufanie 

u publiki poprzez obiektywną i szczegółową prezentację mało znaczących detali 

i przemilczenie ważnych faktów. 

f) ośmieszenie - sposób często wykorzystywany przez środki masowego prze­

kazu. Istota sprowadza się do wyśmiewania osób, poglądów, organizacji itp. Efekt 

oddziaływania sprowadza się tu do tego, że ośmieszając odrębne elementy wypo­

wiedzi i zachowań inicjowany jest żartobliwy, niepoważny stosunek do autora, któ­

ry potem rozprzestrzeniany jest na inne wypowiedzi i poglądy danej osoby. W re­

zultacie powstaje obraz "niepoważnego i niekompetentnego człowieka", którego 

poglądy nie zasługują na uwagę. Sposób ten jest bardzo efektywny. 

Dla potwierdzenia efektywności tego sposobu można przywołać wyniki badań 

grupy ekspertów RAN, przeprowadzone na podstawie gazet i periodyków w czasie 

przygotowań i trwania kampanii wyborczej (obejmują okres od 1.08. do 1.10.1999) 

[BpyIIIAJiHCKJiH, llencKJ1H 1999]. Analizie poddano takie wydania, jak między in­

nymi: MK, Komsomolskaja prawda, Siewodnia, Izwiestija, Moskowskije Nowosti, Argu­

menty i Fakty, Itogi i inne. Ogólnie obiektem analizy było 13 tytułów, a rezultaty 

pozwoliły rozróżnić wydania pod względem aktywności wykorzystania ośmiesza­

nia. Otrzymano następujące rezultaty: w gazetach Trud, Siewodnia, Izwiestija sposób 

"ośmieszania" praktycznie nie występuje, a wypowiedzi polityków i w odniesieniu 

do polityków mają charakter neutralny. Nowaja Gazieta, MK, Komsomolskaja prawda 

- przeciwnie, wyróżniają się wykorzystaniem różnorodnych form "ośmieszania" . 

W rezultacie przeprowadzonych badań wyodrębniono następujące formy 

"ośmieszania" : 

- bajkowe - bajka serial - tu wydarzenie przebiegają w jednym miejscu, z tą 

samą grupą bohaterów. Na przykład bajka 113 .i\emonucu CeAa C06a'łbU 6yiJKU, gdzie 

występują: EAoąKJ1H, lly)l(aHKJiH, 3aRBAJiHCKJiH, BOBKa )l(YAJ1KOBCKJiH, XpIOraHoB 

(NG). 

- bajki oparte na wydarzeniach - pojawiają się najczęściej w tygodnikach 

i odzwierciedlają wydarzenia polityczne minionego tygodnia, tu główni bohate­

rowie się zmieniają, temat jest różny. Oto przykłady bohaterów z bajki fI, mbl, OH, 

aHa. BMecme iJpy)/(Ha5l CeMbR: 
"

Ma.AeHbHUU u n.i\eUlUBblU BeAUKUU KOAiJyH oepe3YH", 

,,6eccmpaUlHblU pbll1apb OeAblUAe6eiJb Ocmpoe IIepo" i in. 

- cytowanie - cytaty z komentarzem dziennikarskim - np. rubryka 

,,)i[(u3Hecnoco6Hocmb nOAUmU'łeCKUX cy6"eKmoB" w gazecie Argumenty i Fakty, a tam: 

"IIOAUmUKa.MU Mbl cmaHoBUMCJl ... no Hy)/(iJe". I komentarz: 
"

OOAbUluHcmBo, BUiJUMO, 

cmaHOBUmCJl no 60AbUlOU Hy)/(iJe. HepeiJKo nepexoiJJlUlreU B CAoBeCHblU" . 

Cytaty bez komentarza - np.: 
"
OOAbUlylO )/(U3Hb npO)/(UA: n06blBa.A u CBepXy, 

u CHU3y, U CHU3y, U CBepXy" (o Czernomyrdinie) - B. Jelcyn; "fI npeiJAazalO c xopOUlezo 

Bce-maKU Ha'łUHamb, a He C KpU3uca. KpU3UCOM 3aKOH'łUM, KaK BceziJa" lub 
"

OeAblU 

AOM - cnel1Ua.AbHa5l opzaHu3al1UJl. HUKmo ommyiJa c yAbl6o'łKOU eUlre He BblXOiJUA" -

Zdigitalizowano i udostępniono w ramach projektu pn. 
Rozbudowa otwartych zasobów naukowych Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku,  

dofinansowanego z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki na podstawie umowy SONB/SP/512497/2021



320 Adam Bartnicki, Maryna Michaluk 

B. Niemcow; 
"

Ha maKoe MeponpWlmue, KaK cMepmb KOpO.iUl MapoKKo, POCCU5l 065l3aHa 

om036ambC5l OOHUM U3 C60UX PYK0600Ume.AeU POCCUU" - E. Strojew; "R menepb y6epeH, 

Ifmo 6ce-maKU a6COA1OmHO Mbl 3a cifem co6cm6eHHOZO npOU3600cm6a 3aKpoeM npo6AeMY 
5luu,a" - G. Kulik; 

"
nOCMompume 6HUMameAbHO Ha zocnOOUHa EAbu,uHa! Ha Auu,e elO 

HUKozoa He HOlfe6a.i\a oeMOKpamU5l" - G. Ziuganow. 

Przytoczone przykłady są dowodem na to, że większość polityków rosyjskich 

nie uważa za konieczne poznanie tajników sztuki oratorskiej i nie zdaje sobie spra� 

wy, że gafa może być przyczyną upadku politycznego. 

- "ośmieszanie" przez wykorzystanie przezwisk - odzwierciedla tendencje 

do nasycania humorem artykułów politycznych. Np.: W. Putin -
"

PacnymuH ", 

"
lJeKucm-nepecmpOU�UK", J. Łużkow -

"
KenKa", ,,Ay)f(OK", ,,AY)f(a". 

2. Kategoryzacja - zjawisko to związane jest z wrodzonym dążeniem człowieka 

do maksymalnego uproszczenia informacji napływającej z zewnątrz i sprowadze­

nie jej do kategorii już istniejącej w świadomości. Wykorzystując tę cechę ludzkiej 

świadomości, środki masowego przekazu wpływają na tę świadomość społeczną 

przez maksymalne uproszczenie przekazywanej informacji i sprowadzenie jej do 

kategorii "dobrze" - "źle". Możemy tu mówić o dwóch technikach: 

a) technika "stworzenia negatywnych skojarzeń" - jej zadaniem jest aktywizo­

wanie w pamięci negatywnego obrazu i przeniesienie go na konkretnego polityka. 

Np. w czasie kampanii parlamentarnej w Rosji środki masowego przekazu aktyw­
nie wykorzystywały tę technikę, tzn. bezsilny, chory Primakow (skojarzenie z no­

menklaturą, czasami zastoju) i dynamiczny, młody, z perspektywami polityk Putin. 

(Asocjacja z uczciwością, otwartością energią - cechami, które mogą wyprowadzić 

kraj z kryzysu; obraz małomównego, ale aktywnego polityka /pozycja prokrem­

lowskich środków masowego przekazuj). 

b) technika "stworzenia kontrasocjacji" - stosowana w celu kojarzenia polity­

ka ze stworzonym pozytywnym wizerunkiem. Primakow, którego wiek świadczy 

o doświadczeniu życiowym i politycznym, wypracowanym szacunku i co za tym 

idzie utrwalonym obrazie mądrego, bezkonfliktowego polityka. I na odwrót - Pu­

tin, aktywny, młody, z perspektywami, mimo wszystko w pierwszej kolejności ko­

jarzony jest jako bezpośredni następca rozwalającego kraj Jelcyna i przedstawiciel 

siłowej organizacji (FSB). A to oznacza, że jego dojście do władzy może prowadzić 

do kontynuacji polityki Kremla lub wprowadzenia w kraju (Rosji) silnej dyktatury. 

3. Przekonanie/przekonywanie - jest to sposób wpływu na świadomość jed­

nostki, zorientowany na krytyczny osąd, przewagę dowodów, faktów. W celu prze­

konania środków masowego przekazu stosuje się następujące techniki: 

a) technika przyciągnięcia "liderów opinii", tj. osób kompetentnych i zoriento­

wanych w dziedzinie polityki: politologów, socjologów, samych polityków itd.; 

b) apelowanie do konkretnych faktów i dokumentów - technika ta oparta jest 

na fakcie psychologicznym, iż zwykły obywatel skłonny jest wierzyć konkret-

( 

Zdigitalizowano i udostępniono w ramach projektu pn. 
Rozbudowa otwartych zasobów naukowych Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku,  

dofinansowanego z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki na podstawie umowy SONB/SP/512497/2021



Media rosyjskie a język manipulacji politycznej w postsowieckiej Rosji 321 

nym cyfrom i dokumentom z pieczęcią niż pustym słowom. Dowód - najczęściej 

w kampaniach wyborczych i prezentacjach sondaży - każdemu słowu prowadzą­

cego towarzyszą materiały poglądowe: pokazywane są dokumenty i przytaczane 

paragrafy ustaw, cytowane są już wydrukowane materiały i wyniki sondaży (często 

w formie tabel, wykresów, porównań). 

4. Programowanie neurolingwistyczne (NLP) - czyli uwzględnienie 3 typów 

w zależności od sposobu przyswajania informacji (wzrokowiec, słuchowiec, kine­

stetyk) i kierowanie do nich informacji w określonej formie, z oporą na dany zmysł 

i sposób percepcji. Technologia ta pozwala manipulować tak świadomością, jak 

i podświadomością człowieka. 

5. Spirala przemilczeń - wykorzystywane jest tu manipulowanie badaniami 

opinii społecznej. Polega na tym, aby przy pomocy odwołań do sfabrykowanyCh 

wyników badania opinii społecznej lub innych faktów przekonać większość oby­

wateli do poparcia wygodnej dla manipulatora (tu środki masowego przekazu) po­

zycji. 

A jakie środki i metody manipulacji najczęściej wykorzystuje prasa? 

Techniki manipulacyjne wykorzystywane przez prasę i gazety: 

a) fotografie - czytelnik przede wszystkim zwraca uwagę na fotografie, 

w szczególności jeśli jest to kolorowa gazeta. Wybór fotografii zależy od celów, któ­

re stawia przed sobą autor materiału. Dobór fotografii nieprzychylnej politykowi 

nie jest niczym trudnym; 

b) sensacyjne wiadomości - gazety żyją dzięki sensacjom. Ich zadanie to 

zwrócić uwagę czytelnika. Dlatego też takie " prezenty" polityków, jak wyrażenia: 

"y KOZO 1.feLUemC51, 1.feLUUme 6 OpylOM Mecme", 
"

l[e.A06eK, nOXO)/(Uu Ha feHnpOKypopa", 

paCCKtl3 O ,,33 cHaunepax" itd. - skazane są na zainteresowanie środków masowego 

przekazu. Zgryźliwe komentarze, artykuły, karykatury, fotografie, stawiające poli­

tyków w niekorzystnym świetle - wszystkie te techniki są w takich sytuacjach od 

razu wykorzystywane i stosowane. 

c) nagłówki - należy zwrócić na nie oddzielną uwagę. Nagłówek na pierwszej 

stronie, wydrukowany wielkimi literami zwraca uwagę, a o ile gazetę kupuje się 

w biegu, więc czytelnik zwraca przede wszystkim uwagę na nagłówki na pierwszej 

stronie, bez wczytywania się w treść. Dopiero kiedy rozpoczyna czytanie, kupiw­

szy już gazetę, często okazuje się, ze nagłówek ma niewiele wspólnego z treścią 

artykułu. Zazwyczaj treść jest skromniejsza, niż zapowiadana sensacja, a niekiedy 

nawet nagłówek przeczy treści. Na przykład w MK na pierwszej stronie pojawił 

się nagłówek: 
"

KaK 6e.AUKUU 60)/(Ob 6036y)/(o/lA MOAOOblX CmaH01.fHU�". Może się wyda­

wać, że w artykule będzie mowa o miłostkach pewnego wodza (w tym konkretnym 

przypadku Kim Ir Sena). W istocie jednak na końcu dużego artykułu przytaczany 

jest cytat z jednej z koreańskich ulotek agitacyjnych, w której mowa jest o tym, jak 

wódz wzbudzał w pracujących przy tokarkach kobietach chęć do pracy. 

Zdigitalizowano i udostępniono w ramach projektu pn. 
Rozbudowa otwartych zasobów naukowych Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku,  

dofinansowanego z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki na podstawie umowy SONB/SP/512497/2021



322 Adam Bartnicki, Maryna Michaluk 

W dzisiejszej Rosji środki masowego przekazu nie tyle uczestniczą w relacjo­

nowaniu wydarzeń politycznych, co tworzą własną iluzoryczną przestrzeń, którą 

kreują jako realny model świata polityki. Jest to jednak przestrzeń zorganizowana 

przez władzę i poddana jej absolutnej dominacji. Proces polityczny w Rosji toczy ( 
się na tle społecznego przeczucia obywateli jakoby ich kraj czekała jakaś globalna 

katastrofa - wojna, agresja, spisek. Przeczucie to jest potęgowane przez autentycz­

nie agresywną działalność mediów, inspirowanych z Kremla. Należy zauważyć, ze 

manipulacyjne możliwości "czwartej władzy" są ogromne. Nie dotyczy to zresztą 

tylko Rosji. Z manipulacją spotykamy się wszędzie - w większości przypadków 

nieświadomie. Język polityki uderza w nas za pośrednictwem mediów mnóstwem 

informacji, których nie jesteśmy w stanie ocenić ani zweryfikować. Tak naprawdę 

tylko od nas samych i naszej świadomości zależy, czy bezwolnie poddamy się jej 

wpływowi. 

Literatura 

Jabłońska A., Goliński c., Cenzura z tłumikiem, "Wprost", nr 1213 (12.03.2006). 

Marciniak W., 2001, Rozgrabione Imperium, Kraków. 

Przebinda G., Media w służbie czynowników, "Rzeczpospolita" 25.03.2000. 

Rernnick D., 1997, Grobowiec Lenina, Warszawa. 

Reporters Withaut Borders. For Press Freedom, Freedom oj the press worldwide In 2007, s. 121. 

O środkach masowego przekazu, nr 22124-1, [w:] C60pHUK 3aKOH06 POCCUUCKOU CPeoepal{uu, MOCKBa 
2000. 

BpYIIlAJiHCKRH A. B., AeIICKJi" B. E. (pe,ll,aKTOpbI), 1999, VIHcjiop,>,tal{uoHHo-ncuxoAolU'lecKaJl 
6eJOnacHocmb U36upameAbHblx KaMnaHuu, l1Hcnnyr IICJiXO.llOrJiJi PAH, MOCKBa. 

BpaYH ,4)1(., 1998, TexHuKu 6030eUCm6UJI: om nponazaHobl 00 npoMbl6aHUJl M03Z06, [w:] TIOqeIIl'(OB r. r., 
na6AuK pUAeUIUH3, UAU KaK ycnelUHo ynpa6.i\Jlmb 061/{ecm6eHHblM MHeHueM. 

BapraHOBa K, Meoua 6 nocmC06emCKOU POCCUU: ux cmpyKmypa u 6AUJlHUe, "Pro et Contra" 2000, nr 4, 
t. 5. 

ra3era "MOCKOBCKJi" KOMcoMo.llel'(", 7.05.1999. 

ra3era "HoBaH ra3em", NQ35 (,4), 1999. 

ra3era "Cero,II,HH", N230 (1754), 11.02.1999. 

ra3era "ApryMełITbI Jil1>aKTbI", NQ32 (981), 1999. 

rO.lleM6JioBcKJil1., Ceu'lac Hy)/(HO 6blAO 6bl xAoHymb 06eplO, ,,113BeCTJiH" 12.07.1997. 

,43H.IlOllIJiHCKJi" 11., 2001, VIHcjiopMal{uoHHoe npocmpaHcm60 Poccuu, MOCKBa. 

)KYPHa.Il "l1TOrJi", N245 (130), 17.11.1998. 

)KYPHa.Il "TIpo<pJ1.llb", NQ4, 7.02.20oo. 

KO.llbl'(oBa O., Kmo u KaK 6.i\UJlem Ha npOU3600cm60 H060cmeu 6 C06peMeHHOU POCCUU, "Pro et Contra" 

2000, nr 4, t. 5. 

AJiIIMaH M., 2004, C60600a CA06a u 6yoyulee pOCCUUCKUX CM VI, [w:] POCCJiJl: 6.1lJi)l(aHllIee ,ll,eCHTJi.lleme, 

Zdigitalizowano i udostępniono w ramach projektu pn. 
Rozbudowa otwartych zasobów naukowych Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku,  

dofinansowanego z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki na podstawie umowy SONB/SP/512497/2021



Media rosyjskie a język manipulacji politycznej w postsowieckiej Rosji 

pe;'!.. Ka'umc 3., TpeHI1H A., MocKBa. 

BepxoBcKl1ii A. M., Ml1xaWloBcKaM E. B., I1pI16b1AOBCKl1ii B., 2003, POCCUJl nymuHa. npucmpacmHblu 
6JZMliJ, MocKBa. 

ne'lamb POCCUUCKOU CPeiJepau,uu 6 1994zoiJy, MocKBa 1994. 

CKaiiHep Jl., ny6AU'lHble 6bl6opbl u 'laCmHble uHmepeCbl. POAb CMl1 6 pOCCUUCKUX napAllMeHmCKUX 
6bl6opax 1999 zoiJa, "KOHCTIITYQI10HHoe npaBo: BOCTO'łHoeBponeiicKoe 0603peHl1e" 2001, nr 4 
(37). 

TyqKoBa A., C606oiJa CA06a 6 onaCHocmu, "He3aBI1CI1MM ra3eTa" 14.01.2000. 

YcaqeBa B., BAaCmb u CM11 6 Poccuu: KaK UJMeHUAUCb ux 6JaUMOOmHOUleHUJl? "Pro et Contra" 2000, 
nr 4, t. 5. 

XaiipyAI1H M., CI1MOHOB A., C6060iJa CAOBa npaKmU'leCKU UC'leJAJl, "MocKOBCKl1ii KOMcoMoAer{' 
14.01.2003. 

Sondaż: HY1CI1HI1 z 28-30.06.2000 r. rOplllKOB M., AM6uu,uu CMU u MHeHUe zpa;KiJaH, "He3aBI1CI1-
MaM ra3eTa" 13.06.2000. 

Sondaż: HY1CI1HI1 jesień 2000 r. rOplllKOB M., 06ułecm6eHHOe MHeHue oceHblO ... 

Sondaż: HY1CI1HI1 z 9-11.03.2000 "Jakim organom władzy i instytucjom społecznym ufamy", 
rOplllKOB M., Bmopou myp 6bl6op06 COBceM He UCKAIO'leH, "He3aBI1CI1MM ra3em" 21.03.2000. 

www.kommersant.ru/about.html 

www.tvc.ru/about/ 

wwwJreedornhouse.org/template.cfm?page=251&year=2003, (21.05.2005) 

www. expert.ru 

www.gazprom-media.com/ 

www.smi.ru 

www.levada.ru 

Zdigitalizowano i udostępniono w ramach projektu pn. 
Rozbudowa otwartych zasobów naukowych Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku,  

dofinansowanego z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki na podstawie umowy SONB/SP/512497/2021


	0045
	0046
	0047
	0048
	0049
	0050
	0051
	0052
	0053
	0054
	0055
	0056
	0057
	0058
	0059
	0060

