REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/5774
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorEl Ghamari, Magdalena-
dc.date.accessioned2017-07-24T12:34:01Z-
dc.date.available2017-07-24T12:34:01Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationCzasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, nr 1(2), 2017, s. 147-172pl
dc.identifier.issn2451-3539-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/5774-
dc.description.abstractStosunek do praw kobiet w islamie jest nierozerwalnie związany z koncepcją rodziny i społeczeństwa jako całości. Prawo wywodzi się wrost z religii i podporządkowane jest celom szariatu. Istotne są różnice w podejściu do kwestii praw kobiet w islamie i powstałych na Zachodzie międzynarodowych aktów prawnych regulujących kwestie praw człowieka. Podstawowa różnica polega na tym, że szariat nie gwarantuje automatycznie równości płci, ochrony praw kobiet i walki z dyskryminacją. Koncepcja równości w islamie ma swoją religijną specyfikę. W kulturze muzułmańskiej sfery prawa i religii są nierozdzielne i uzgodnione w taki sposób, że nie sposób naruszyć zapisów prawa boskiego, nie naruszając jednocześnie prawa stanowionego. Różnice w dostępie do równych praw dla kobiet muzułmańskich wynikają ze specyfiki lokalnych kultur i tradycji religijnych. Większość krajów muzułmańskich stosuje dzisiaj wobec kobiet normy szariatu w mniej lub bardziej ograniczonym zakresie, który różni się w zależności od obszaru.pl
dc.description.abstractThe contemporary situation of Muslim women is different in different parts of the Islamic world – it cannot be clearly defined as good or bad. It is not only the result of the division of societies into rich and poor, because in the rich countries of the Gulf, women enjoy less freedom than in many poor villages in Syria. The position of Muslim women in the world raises a lot of controversy as a result of cultural prejudices or ignorance. General trends in the fashion world do not omit men and women in Muslim countries. Like other young people all over the world they are directly exposed to changing trends, including those known as "Western wear". It can be said that the modern activities of Muslim women that fit their – interests give them a new type of professional experience and consequently lead to their economic independence. These activities and interests don’t conflict with traditional roles a Muslim woman plays in the family. Online shopping, for example, can be done without leaving the office or while keeping an eye on the house and children.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo HUMANICA Instytut Studiów Kobiecychpl
dc.subjectArabkipl
dc.subjectmuzułmankipl
dc.subjectmodapl
dc.subjectportale społecznościowepl
dc.subjectblogipl
dc.subjectArab womenpl
dc.subjectMuslim womenpl
dc.subjectfashionpl
dc.subjectsocial networkpl
dc.subjectblogspl
dc.titleMuzułmanki z Instagrama – modowe trendy kulturowe współczesnych kobiet z kręgu kultury arabsko-muzułmańskiejpl
dc.title.alternativeMuslim Women from Instagram – Fashion Trends in Contemporary Arab – Muslim Culturespl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/cnisk.2017.01.02.08-
dc.description.Biographicalnotedr Magdalena El Ghamari – wykładowca na Uniwersytecie w Białymstoku (Instytut Historii i Nauk Politycznych, Zakład Bezpieczeństwa Międzynarodowego), fundator i prezes Fundacji El-Karama. Analityk w portalu Defence24; członek m.in. Stowarzyszenia Euro-Atlantyckiego, European Security Association, Stowarzyszenia Kombatantów Misji Pokojowych ONZ, Towarzystwa Polsko-Albańskiego i International Institute for Private-, Commercial-, and Competition Law w Tiranie. Autorka tekstów z zakresu terroryzmu, bezpieczeństwa międzynarodowego, międzykulturowości oraz kultury arabsko-muzułmańskiej. Szkoleniowiec grup dyspozycyjnych.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesHamer Hanna, Demon nietolerancji, Warszawa: WSIP, 1994, ISBN 83-02-05560-3.pl
dc.description.referencesJurek Lidia, Teoria transferu kulturowego i jej zastosowanie w badaniach historii społecznej [w:] Studia z Historii Społeczno-Gospodarczej XIX i XX wieku, Łódź: Uniwersytet Łódzki, 2009.pl
dc.description.referencesMachut-Mendecka Ewa, Kobieta bez zasłony. Muzułmanka w świetle wiary i kultury [w:] Być kobietą w Oriencie, red. Danuta Chmielowska, Barbara Grabowska, Ewa Machut-Mendecka, Warszawa: Dialog, 2001.pl
dc.description.referencesKobiety krajów pozaeuropejskich wobec problemów współczesności, red. Anna Mrozek-Dumanowska, Warszawa: PAN, 1995, ISBN 8385810935.pl
dc.description.referencesKłodkowski Piotr, Wojna światów, o wartości iluzji uniwersalnych, Kraków: Znak, 2000, ISBN 83-240-0179-4.pl
dc.description.referencesKoran (z arabskiego przełożył i komentarzem opatrzył J. Bielawski), wyd. IV, Warszawa: PIW, ISBN 978-83-06-03078-5.pl
dc.description.referencesGerman Culture in Nineteenth-century America: Reception, Adaptation, Transformation, red. Lynne Tatlock, Matt Erlin, New York: Camden House, 2005.pl
dc.description.referencesWiebke Walther, Kobieta w islamie, Warszawa: Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, 1980, ISBN 978-83-60904-47-3.pl
dc.description.referencesAl Shatti Nouriah, Kuwaiti Style Influencer Ascia AKF Weighs in on the Middle East Blogging Community [Dostęp: 05.01.2017]. Dostępny w World Wide Web: <http://bit.ly/2rlkCGf>.pl
dc.description.referencesAscia_AKF – blog [Dostęp: 05.01.2017]. Dostępny w World Wide Web: <http://bit.ly/2oybNpP>.pl
dc.description.referencesBasma_K Collection [Dostęp: 05.01.2017]. Dostępny w World Wide Web: <http://bit.ly/2rpR1NU>.pl
dc.description.referencesBasma_K Fashion – blog [Dostęp: 05.01.2017]. Dostępny w World Wide Web: <https://www.instagram.com/basma_k/>.pl
dc.description.referencesBored Panda, Muslim Lolita Fashion Is A New Trend Inspired By Japan [Dostęp: 05.01.2017]. Dostępny w World Wide Web: <http://bit.ly/1fG3Z0H>.pl
dc.description.referencesCarib Muslima, A Blog Dedicated to the Stylish Muslimah [Dostęp: 05.01.2017]. Dostępny w World Wide Web: <http://bit.ly/2smbz7q>.pl
dc.description.referencesDesert Mannequin [Dostęp: 05.01.2017]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.desertmannequin.com>.pl
dc.description.referencesDianpelagi [Dostęp: 05.01.2017]. Dostępny w World Wide Web: <https://www.instagram.com/dianpelangi>.pl
dc.description.referencesDolce & Gabbana’s Embellished Hijabs and Abayas Are Great News for Muslim Women – When Will Other Brands Follow Suit?, red. Yotka Steff [Dostęp: 05.01.2017]. Dostępny w World Wide Web: <http://bit.ly/2qA8jJ2>.pl
dc.description.referencesEdible rainbows – blog [Dostęp: 05.01.2017]. Dostępny w World Wide Web: <http://myediblerainbows.blogspot.co.uk/>.pl
dc.description.referencesHijabi [Dostęp: 05.01.2017]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.cover33.com>.pl
dc.description.referencesHijabmuslim [Dostęp: 05.01.2017]. Dostępny w World Wide Web: <http://bit.ly/2rlaeOQ>.pl
dc.description.referencesInternational Islamic Fashion Festival, Discover the beauty of modesty [Dostęp: 05.01.2017]. Dostępny w World Wide Web: <http://bit.ly/2rl6KvN>.pl
dc.description.referencesIsmat Sarah Mangla, Muslim women are taking to Instagram to show that following their religious beliefs needn’t preclude style [Dostęp: 05.01.2017]. Dostępny w World Wide Web: <http://ind.pn/2rFwDcD>.pl
dc.description.referencesLeena [Dostęp: 05.01.2017]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.withloveleena.com>.pl
dc.description.referencesLouella Shop [Dostęp: 05.01.2017]. Dostępny w World Wide Web: <https://www.instagram.com/LouellaShop>.pl
dc.description.referencesMaryam [Dostęp: 05.01.2017]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.sincerelymaryam.com/>.pl
dc.description.referencesMeet the Hijabi Fashionistas of Instagram: Chic Muslim Women Share Their Modest Style on Social Media, red. Ismat Sarah Mangla [Dostęp: 05.01.2017]. Dostępny w World Wide Web: <http://bit.ly/2eW9FEb>.pl
dc.description.referencesMeet the Hijabi Lolita [Dostęp: 05.01.2017]. Dostępny w World Wide Web: <http://bit.ly/2rpBP3t>.pl
dc.description.referencesMeyer Henry, Harrods liczy na zyski z islamskiej mody [Dostęp: 20.01.2017]. Dostępny w World Wide Web: <http://bit.ly/2rpyb9N>.pl
dc.description.referencesMiss beauty morocco – blog [Dostęp: 05.01.2017]. Dostępny w World Wide Web: <http://missbeautymorocco.blogspot.com/>.pl
dc.description.referencesMurański Maciej, Urzędowska Marta, Świat mody to nie tylko Zachód. Islamic Fashion Festival w Kuala Lumpur, „Gazeta Wyborcza” [online] [Dostęp: 05.01.2017], Dostępny w World Wide Web: <http://bit.ly/2rUpyVs>.pl
dc.description.referencesStream Al Jazeera [Dostęp: 05.01.2017]. Dostępny w World Wide Web: <http://bit.ly/IO33X9>.pl
dc.description.referencesThe Hijab Lolita [Dostęp: 05.01.2017]. Dostępny w World Wide Web: <http://bit.ly/2snUOJ2>.pl
dc.description.referencesThe Muslim Girl – blog [Dostęp: 05.01.2017]. Dostępny w World Wide Web: <http://themuslimgirl.com/the-muslim-girl/>.pl
dc.description.referencesThis Qatar Art and Fashion Consultant Is Redefining Desert Style, red. Marjon Carlos [Dostęp: 05.01.2017]. Dostępny w World Wide Web: <http://bit.ly/2rTXJMM>.pl
dc.description.referencesWith Love Lene [Dostęp: 05.01.2017]. Dostępny w World Wide Web: <https://www.instagram.com/withloveleena>.pl
dc.description.referencesZawadzka Aleksandra, Mipsterz. Muzułmanki, które podbijają internet i mówią, że hidżab może być modny, „na:Temat” [online] [Dostęp: 05.01.2017]. Dostępny w World Wide Web: <http://bit.ly/2qBt0o4>.pl
dc.description.pages147-172pl
dc.identifier.eissn2543-7011pl
dc.description.issue1(2)pl
dc.description.firstpage147pl
dc.description.lastpage172pl
dc.identifier.citation2Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecychpl
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WH)
Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, 2017, nr 1(2)

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons